h1

Millie cardigan

12. april 2008

Jeg fik jo den her fantastiske bog: Vintage crochet ind ad døren forleden og forelskede mig straks i Millie, selvom min mand synes den er 70’eragtig. Jeg hækler den i Isager-tvinni – en tråd tweed og en tråd ensfarvet. Det giver sådan en diskret tweedeffekt som jeg godt kan lide. Først hæklede jeg en prøve (ret fornuftigt, men gider sjældent!) og det var jeg glad for for den første kombination af tråde jeg havde tænkte mig synes jeg så billig og trist ud og cardigannen var blevet alt for stor hvis jeg havde brugt den anbefalede størrelse hæklenål.

Jeg synes måske det virker lidt stift i det med det her garn, men det bliver nok blødere i brug. Den er ret nem at hækle (når man lige husker at tjekke rettelserne!) og det går strygende derudaf. Jeg frygter at den bliver lidt kedelig fordi mønsteret er meget enkelt, men så kan den jo bruges som fjernsynshækletøj. Jeg kan godt lide konstruktionen med det runde bærestykke – det burde være ret enkelt at designe andre mønstre ud fra dette. Men nu skal jeg selvfølgelig lige se om den er klædelig.



Update: Nu er jeg nået så langt. Har hæklet det ene forstykke og venstre ærme:

10 kommentarer

  1. jeg må bare lære at hækle ordentligt ved lejlighed, hold op hvor er det nogle fede ting du laver… er totalt forelsket i den sparkedragt…

    har du selv hæklet tæppet hun ligger på?


  2. Taak🙂
    Ja, du må lære at hækle, det er en herlig beskæftigelse. Nej, tæppet har min faster hæklet i barselsgave.


  3. I don’t really understand the blog entry, and thus wanted to ask you about the Millie cardigan. I am crocheting it too and after Alicia sent me errata sheet I am still having problems, as the front and sleeve seem to be not wide enough. Are you having the same problems?

    Thanks
    Rita


  4. Hi Rita

    Hm, I don’t think I have that problem. I am still working on the first sleeve. My sleeve is 43 cm wide, which seems wide enough? How wide is yours?

    best wishes Sidsel


  5. Dear Rita

    I will post a picture on my progress so far on the blog, maybe that will give you a clue to what can be wrong.

    Best wishes
    Sidsel


  6. Dear Sidsel,

    Mine look totally different🙂. I had to adjust them, i.e. add on on the sides to make them bigger. Good god, I have no idea, where I went wrong. Maybe I should have just concentrated on my crocheting instead of crocheting and watching tv at the same time?… Your picture makes sense to me of how the pieces should look like. I think my cardigan will be ok, in the end, just not what it supposed to look like. I will do another one straight after I am finished. Without the mistakes, I think this is a really fast project, don’t you think?
    Many thanks for writing back!
    Rita


  7. Hej Sidsel,

    Du skriver at “Den er ret nem at hækle (når man lige husker at tjekke rettelserne!)” Hvad er det for rettelser? Jeg har nemlig også bogen og overvejer at gå i gang med trøjen (det var på grund af den at jeg købte bogen)…

    Vh Rikke


  8. Hej Rikke

    Du kan finde rettelserne her:
    http://aliciapaulson.com/Vintage_Crochet_errata.pdf

    Hvilket garn vil du hækle den i? Jeg tror måske den bliver lidt stiv i det, i det garn jeg har valgt. Tror måske at bomuldsgarn ville være bedre…

    Vh Sidsel


  9. Hej Sidsel,

    Tusind tak for hjælpen. Jeg har endnu ikke besluttet mig for garnet, men tak for tippet om bomuldsgarn. Måske jeg vil prøve det…

    Jeg tror dog ikke jeg kommer i gang med den før til efteråret – vil gerne have hæklet en let trøje her til sommeren først.

    Vh Rikke


  10. […] hele er hækling « Se min kjole… Sambuca og lace maj 30, 2008 Mens Mille ligger og snorker lidt i en pose har jeg kastet mig over Sambuca af Doris Chan – det er et herligt […]



Skriv et svar

