h1

Lille trick til første række fm

20. marts 2010

Den første række er altid irriterende, fordi det tager så lang tid at hækle ned i de dumme luftmasker. Hvis så oven i købet at kanten bliver grim og ujævn, så er det virkelig irriterende. Her kommer et lille trick, som jeg synes både gør kanten nemmere at hækle og pænere.

Oversiden af luftmaskerækken er formet som små v’er inde i hinanden, ligesom overkanten på fx en fastmaskerække. En pæn, regelret kant.

Underkanten derimod ser lidt mere rodet ud, men man kan se at der er nogle små løkker i midten hele vejen.

I stedet for at hækle lidt på må og få i luftmaskerne, kan man hækle i de små løkker på bagsiden. Det betyder at underkanten bliver en perlerække af små v’er = pæn kant. Og det er faktisk meget nemmere at hækle gennem en løkke i stedet for to.

7 kommentarer

  1. Hm, pudsigt, jeg hækler altid i den ene side af v’erne i luftmaskerne, så jeg har slet ikke “problemet” – synes faktisk det så er mere besværligt at hækle i “bulerne” på undersiden (som man nogle gange gør til en midlertidigt opslagning i strik). Men sådan er vi så forskellige.🙂


  2. Det skal da prøves af. Det lyder fornuftigt – hvorfor havde jeg ikke selv opdaget det. Er lidt flov nu. Troede, jeg var en smart hækler. Men til mit forsvar skal det lige siges, at jeg nogen gange laver en opslagning med fm, hstm eller endda stm – det er altså også smart. Hvis nogen skulle være interesseret i at se på det, så slå fx.”single crochet foundation row” op på Youtube.

    KH Rikke


  3. Jeg har så svært ved at få mine fm-opslagninger til at blive “faste i kødet” så jeg ender tit med den langsommelige løsning. Jeg må nok bare i gang med at øve mig.🙂

    Kh Sidsel


  4. Hej Sidsel. Nu har jeg prøvet det et par gange – og det bliver SÅ pænt. 1000 tak for tippet!

    KH Rikke


  5. Hvor er det godt🙂


  6. Tak kære Sidsel, jeg har altid hadet den første….men nu gå det som en leg🙂
    Kh Sine


  7. […] række 1 over. Hvis du ikke har lyst til at kaste dig ud i denne opslagning, så gør i stedet sådan her, for at få en pæn […]



Skriv et svar

