h1

Muslingekjole i Hendes Verden

25. juni 2010

For laaang tid siden designede jeg en lille kjole til BC garn i deres lækre silkbloom. Siden har jeg gået og ventet på at den skulle dukke op et eller andet sted. Til sidste kunne jeg vente længere og var faktisk også begyndt at overveje om de mon slet ikke ville bruge den alligevel. Så jeg sendte garnfirmaet en mail og det viser sig at kjolen såmænd har været i Hendes Verden her i maj! Nærmere bestemt Hendes Verden nr 18. 3. maj 2010.

Se her:

Den er da meget sød! Nu ville garnfirmaet gerne have den i flere farver, men i prototypen var den ensfarvet og så sådan ud:

Det er jo smag og behag hvad man bedst kan lide. Luna bruges stadig sin kjole – hun har kunnet passe den fra hun var lidt over et år, som hun er på billedet og til i dag hvor hun er 2,5 år! Så den kan holde længe. Dog er den blevet repareret undervejs – fin kjole passer ikke altid så godt sammen med vild leg på legeplads.

43 kommentarer

  1. Dejlig opdatering:)
    Jeg forelskede mig straks i kjolen, da jeg fandt den her på din blog.
    Du har hæklet den i en grøn, ikke? Det er den på billedet med opskriften.
    Jeg har hæklet den i en køn, svag rosalilla bomuld til min venindes datter, der skal døbes til august.
    V.h. Tina


  2. Hej Sidsel!

    Kjolen er SÅ fin, OG hende Luna – hun er da den sødeste lille trold. Jeg kender godt det med de fine kjoler, der ikke tåler legepladsens fristelser. I dag var Annabella blevet sort på bleen gennem 2 lag tøj :O)

    Kh Rikke


  3. Jeg synes også det kræver en større afvaskning hver dag for tiden – hold da op hvor er hun bemøget.


  4. Så fin den kjolen var!
    Synd vi ikke har Hendes verden her jeg bor.


  5. Tak for jeres søde kommentarer🙂


  6. Hej Sidsel, jeg er gået i gang med kjolen med muslingemønster! Den volder mig lidt problemer her til sidst. Kan det passe at man skal bryde garnet efter hver række eller kan man godt vende, når man laver muslingerne til for- og bagstykket? Synes bare der er mange ender at hæfte, men nu har jeg gjort det på den måde. Nå, men mit egentlige problem er stropperne. Jeg er ved stedet, hvor jeg skal hækle 6 stangmaster i kanten. Hvad vil det sige? Hvad er kanten? Og derefter skal jeg hækle 4 rækker stangmasker. Det kan jeg ikke rigtig forstå. Jeg kan se på billedet, at det ikke er muslinger, men mere rækker af stangmasker, men længere rækker min forståelse ikke. Håber du kan supplere mig lidt. Ellers en super fin kjole. Min er blevet lyselilla. Vh Pernille


  7. Hej Pernille:)
    Jeg følger med på denne tråd:)
    Hvis Sidsel ikke svarer, vil jeg gerne prøve at hjælpe dig.
    Venlig hilsen Tina
    tinaborch@gmail.com


  8. Grunden til at garnet skal brydes ifølge opskriften er at der skiftes farve hele tiden. Ellers kan man nemlig bare vende.
    Jeg får lige taget et billede af bagsiden, så du kan se det. Men “i kanten” skal forstås sådan at du sætter garnet fast yderst i muslingen og hækler stm i muslingens db stm – det var nok bare det der skulle have stået….😉
    I min ensfarvede version har jeg udeladt fm-rækkerne. Det fungerer også fint (bare i fald du undrer dig over at den ikke er helt magen til)

    Vh Sidsel

    PS: Jeg vil meget gerne se den🙂


  9. Sorry – muslingens stm (der hækles jo kun db stm i skørtet)!


  10. Jeg synes bare det ser lidt anderledes ud, hvis man bare vender( sådan at det bliver ret/vrang.) Eller er der ikke noget der hedder ret/vrang i hækling? Jeg er jo ret nybegynder. Jeg har også lavet et par fejl hist og her i kjolen, men jeg tror nu ikke det er noget man vil lægge mærke til – men jeg ved de er der… Nr. to kjole må blive mere perfekt. Jeg bliver i hvert fald bidt af at skulle i gang med noget mere hækling. Et billede ved lejlighed vil være dejligt!🙂. Jeg skal nok sende et billede, når den har fået knapper på, så den ser lidt mere færdig og lækker ud.


  11. Jo, der er en lille forskel, men jeg synes den er meget lille i muslingemønster.
    Ja, der er ret/vrang i hækling, men det er ikke altid at forskellen er så tydelig. Visse mønstre er stort set ens foran og bagpå, mens andre er meget forskellige.


  12. Hvor er den kjole smuk – dog mest i din ensfarvede version!
    KH Puk


  13. Ja, den kan jeg også bedst lide🙂


  14. hej, hvor er den fin den kjole.. kan du hjælpe med opskriften kan ikke finde den på deres hjemmeside men håber du kan hjælpe den må j da lave.. skr gerne på min mail..
    på forhånd tak..
    kh camilla


  15. Hej Camilla
    Du kan evt. låne Hendes Verden på biblioteket. Ellers skriv igen.


  16. Hej Sidsel – den er bare såååå fin den kjole! Nåede aldrig at få lavet babyudgaven før min yngste datter var blevet for stor, så vil elske at kunne lave denne istedet😀 MEN Hendes Verden fås desværre ikke på vores bibliotek (øvøv)! Kan du hjælpe?
    KH Maria


  17. Hej Sidsel, jeg har fundet din opskrift i hendes verden, og hvor er den altså bare flot. Jeg døjer dog lidt med hæklefastheden… Jeg laver str. 3-6mdr, har hæklet 72lm og de første 7 rækker nedad. Problemet er, at omkredsen i den opslåede lm-kant er 34cm, hvilket jeg synes er meget lidt, for et barn på 3-6mdr? Eller tager jeg fejl? Jeg har anvendt nål nr. 3.
    Håber du kan hjælpe🙂
    mvh


  18. Hej Nina

    Jeg er kendt for at hækle meget løst, så højst sandsynligt skal du blot bruge en større hæklenål🙂
    3-6 mdr bør have et brystmål på 40-43 cm, så prøv dig frem med den hæklenål der giver dig det rette mål. Jeg kan lige måle hæklefastheden, når jeg kommer hjem i morgen, det vil give dig noget at gå efter.
    Jeg vil tro du skal op i en nål 4?
    Mvh Sidsel


  19. Min hæklefasthed er:
    Overdel: 4 muslinger = 12 cm
    Skørt: 4 muslinger = 17 cm

    Mvh Sidsel


  20. Hej Sidsel, mange tak for dit hurtige svar… jeg må prøve igen… stædighed må være en dyd, når det kommer til håndarbejde🙂


  21. Nu forstår jeg, hvorfor jeg BARE ikke kunne få det til at passe.. jeg har brugt Silkbloom Fino, som er til p 3-3,5🙂

    Bestiller de sidste nøgler med Silkbloom, og prøver igen.


  22. Hmm.. Ikke mere silkbloom… Har du en idé til alternativer?


  23. Hej Nina

    Mærkeligt at de ikke har den mere!
    Skal det være uld/silke? Ellers prøv i din nærmeste garnforretning at finde noget garn der passer i løbelængden 50 g/140 m
    Så længe du ikke vælger ren bomuld, er der næsten frit slag. Fx alpaca? Eller uld/bomuld. jeg hæklede den oprindeligt i Merci fra Filcolana.

    Mvh Sidsel


  24. Hej Sidsel

    Tak🙂 Nej, jeg forstår heller ikke, hvorfor de ikke vil beholde det i sortiment.

    Med Merci brugte du dobbeltgarn, ikke?

    Hilsen Nina


  25. Næ, men jeg hæklede med min sædvanlige løse hånd🙂


  26. Ej, jeg bliver nødt til lige at stille endnu et spørgsmål om denne fantastiske kjole…
    Jeg hækler str. 9-12mdr.
    Når jeg kommer til forstykket: Hækles række 2 i samme retning som resten af kjolen, hvorimod række 3 så går tilbage? Og hvor er række 4-6? Skal jeg bare gå direkte fra rk. 3 til rk. 7?

    Tror jeg skal forsøge mig lidt mere med hækling – det er sjovt🙂


  27. Ups, det kan jeg sa godt se. Så vist jeg kan se skal du bare springe til rk. 7. Jeg tror bare det er gået kuk i nummereringen. Beklager!

    Dejligt at det er sjovt – det synes jeg også🙂


  28. Ej, hvor er du hurtig til at svare – tak Sidsel. Jeg haster videre med projektet🙂


  29. Den er da helt vild sød! kender en lille datter på 2 år, som måske får sådan en til foråret, må jo “bare gange” størrelsen op. Eller måske du har en opskrift liggende i str. 2 – 3 år?
    Skal dog først havet fundet opskriften i det hele taget. Susanne går på jagt.


  30. Hej sidsel.
    Ved godt dette er et gammelt indlæg, men leder voldsomt efter et mønster til en fin hæklet kjole og dumpede så ind på dette gamle indlæg🙂
    Den er lige hvad jeg leder efter, men kan desværre ikke finde opskriften nogen steder? har bogen blødt til baby og har lavet en kjole derfra, men mangler et alternativ🙂

    Håber du kan hjælpe.

    Mvh Malene


    • Hej Malene – vil sende dig en mail🙂

      Mvh Sidsel


      • Søde Sidsel må jeg også bede om en mail med dette mønster ? Har nemlig også ledt efter det


      • Hej Sidsel

        Jeg gik og troede jeg ventede en dreng, men gemte linket med kjolen til hviiis nu… og det viste sig at blive en pige :o) Nu vil jeg enormt gerne igang med kjolen, men opskriften… Vil du sende den på mail til mig også?

        Mange hilsner
        Helene


      • Tillykke med pigebarnet. Du kan kbe opskriften for 40 kr.

        Mvh Sidsel


      • Hej Sidsel. Hvordan køber jeg opskriften? Mvh Ditte


  31. Synes det bobler er det normalt?


  32. Måske strammer du for meget. Prøv evt at vaske det og lad det liggetørre. Hvis det ikke løser det, så prøv med en større hæklenål. Rammer du hæklefastheden?


    • Tæt på 17 cm, er det meningen at den første række er alm. Stang masker og alt andet dobbelt?


      • Ja til det nederste stykke


  33. er det muligt at sende en opskrift?


    • Tak, vil gerne købe opskriften. Hvad skal jeg gøre?


  34. Findes opskriften til str 2-3 år? I så fald vil jeg meget gerne købe


  35. Hejsa. Jeg kan ikke finde opskriften på muslingekjole på hendes verden. Kan man få opskriften af dig?

    Hilsen Camilla Karlsen



Skriv et svar

