h1

Blødt til baby: Hæklet sparkedragt

2. marts 2011

Den første model, jeg vil præsentere fra bogen “Blødt til baby”, er en sparkedragt. Den er hæklet i kvadratmønster, som er grupper af stangmasker, der hælder skiftevis til den ende og den anden side. Den første “prototype” hæklede jeg da min datter var inde i maven og hun brugte den i de første par måneder. Siden er hun jo blevet 3 år og modellen er blevet ændret og forbedret.
I bogen er der opskrift til at hækle den i størrelserne 0 (1-3) 3-6 (6-9) 9-12 mdr. Den er hæklet i Sandnes mini duett, som er en blanding af uld og bomuld. Jeg er vild med den type blandingsgarn. Det har nogle af bomuldens kvaliteter, men uden at være så tungt. Bomuld kan nemt blive lidt for tungt og stift til hæklet beklædning, for hækling er i sig selv ret tungt. Til en vinterversion af sparkedragten er uld selvfølgelig på sin plads.
Desværre kan mange af bomuld/uld-garnerne kun fås i pastelfarver (Sandnes mini duett kan dog fås i solgul og knaldrød!). Dog kan man få Rasmillas Yndlingsgarn – hvor jeg tror, at man ved at hækle med to tråde måske kan opnå cirka samme hæklefasthed. Det er i hvert fald et forsøg værd, for det garn kan fås i mange lækre farver.
I bogen er det Ninas lille, lækre Sofus, der er model.

Prototypen med min lille datter indeni:

Bogen “Blødt til baby” udkommer midt i marts og kan købes her og forhåbentlig også mange andre steder. Hvis du gerne vil forhandle den, så send mig en mail, så sender jeg dig materiale.

11 kommentarer

  1. Hejsa:) Følger spændt med her. Ved du, hvad bogen kommer til at koste, og hvor man kan købe den?
    V.h. Tina


  2. Jeg skriver snart en liste over de steder den kan købes. Vejledende udsalgspris er 100 kr. Den kan selvfølgelig også købes direkte fra mig🙂
    Kh sidsel


  3. Jeg vil gerne bestille en af hver. NU! (Helst)
    Dejlig panda, i øvrigt!


  4. Det er noteret😉


  5. Jeg er ikke særlig fingrenem, så kan man ikke købe dine dragter? Jeg har forelsket mig i dragten som din datter har på:-)
    Kærligst Louise


  6. Jeg tror ikke du vil betale så meget for den! Det tager en del timer og hvis jeg skulle have en rimelig timeløn… ja så bliver det dyrt. Desværre🙂 Men måske kan du finde en hækler i familien eller omgangskredsen der vil hækle den for dig.


  7. Jeg kan se at den sparkedragt din datter har på, har knapper mellem benene. Hvordan laver man det i forhold til opskriften ?;)
    Mvh julie


    • Hej Julie
      Det var nu ikke så smart, derfor undlod jeg det senere.🙂 Men hvis du vil lave det, hækler du benene frem og tilbage i stedet for rundt, og hækler nogle rækker fm i kanten. Jeg vil nok anbefale at sætte et stofbånd og så trykknapper på, for almindelige knapper og knaphuller fungerede i hvert fald ikke – de gik op konstant.

      Mvh Sidsel


  8. Hej🙂
    Har du prøvet at hækle den i Rasmillas Yndlingsgarn som du selv nævner? Og hvordan blev resultatet??


    • Uh, det er jo længe siden og jeg husker det som om at jeg hæklede en lille prøve i dobbelt garn… og at det så fint ud. Men meget længe siden, så jeg er ikke helt sikker.


      • Mange tak for dit hurtige svar! Tror jeg tager chancen og giver mig i kast med garnet🙂



Skriv et svar

