h1

Blødt til baby: Bukser i mælkedrengestriber

7. marts 2011

De her gav mig mange grå hår. Ikke fordi mønsteret er kompliceret, men det var sammenhæklingen af hver række, hvor jeg prøvede at få det perfekt på alle mulige bizarre og fortænkte måder og pillede det op 117 gange. Jeg endte så med den helt simple rugbrødsløsning, som jeg havde forkastet, for så nemt kunne det da slet ikke være. Det var det så. :-/

I begyndelsen var det smækbukser, men efter at en baby havde prøvet dem på, ændrede jeg dem til bukser. Mønsteret er meget elastisk og modellen er stram, og den afslørede de mindre kønne sider af babykroppen (tynde ben, stor mave). Det så lidt uheldigt ud 🙂

Bukserne er hæklet i Silkbloom fino – en blanding af uld og silke, som er utroligt blød.Det er ikke så nemt at hækle noget rigtig drenget, men mælkedrengestriberne er jo en klassiker. Når man hækler med flere farver sammen, skal man altid holde styr på lidt flere tråde, men det er bestemt til at håndtere.

Blødt til baby udkommer midt i marts og kan købes for 100 kr i en garnforretning eller en webbutik nær dig.

 

8 kommentarer

  1. Hej Sidsel,

    Jeg har fornyligt kastet mig ud i at lære at hækle, og har altså nu kastet mig over dette projekt i din bog.

    men overgangen er jo virkelig svær!!! Skal man virkelig vende efter hver omgang?? Jeg har forsøgt mig med ikke at vende, hvilket giver et lidt pænere resultat – men ikke helt godt 🙂 har du et tip??

    Mvh
    Betina


  2. Hej Betina

    Jeg kæmpede en hel del med netop det 🙂 Jeg har ikke prøvet at lade være med at vende, men jeg er bange for at din søm bliver skæv, hvis du gør det. Jeg fik den aldrig til at blive helt smuk, selvom jeg synes jeg prøvede alle mulige måder. Jeg uploader et billede af min søm senere, så kan du se om det ligner din. Ellers kan jeg i hvert fald skrive præcis hvordan jeg har gjort. Må lige finde kameraet frem …

    Mvh Sidsel


  3. […] rundt, er det ikke altid let at få “sømmen” til at blive usynlig. I tilfældet med mælkedrengebukserne ville det give en sørens masse ender at hæfte, hvis man afsluttede efter hver omgang og syede det […]


  4. Hej Betina
    Så har jeg uploaded et billede i en ny post 🙂


    • Tusind tak, det var pænt af dig – kan godt se at jeg har et stykke vej endnu 🙂 Men øvelse gør vel som bekendt mester – håber jeg.
      Nu har jeg fået motivationen til at pille op endnu engang, og få det rigtigt fra starten.


  5. Hej Sidsel.
    Jeg ved det er længe siden du har lavet dette indslag.. Men har et spørgsmål, som jeg håber du kan svare på…
    Når jeg ser på billedet, ser det ud som om der er et mellem stykke i mellem de to ben på en 7-10 masker.. Men når jeg læser opskriften ser det ud til at de to ben skal hækles sammen helt tæt?
    Er dette korrekt – min pige kommer først til verden i januar, så kan ikke afprøve. Men tænker umiddelbart om der er plads til numse og ble?? 😀
    På forhånd tak for svar,
    Hilsen Mathilde


    • Der er ikke gjort ekstra meget plads til ble – men mønsteret er meget elastisk, så især i de små størrelser synes jeg ikke det giver problemer. Men man sagtens tilføje nogle masker, hvis man synes 🙂
      Mvh Sidsel


      • Tak for dit hurtige svar Sidsel, så kan jeg komme videre i aften 🙂 er sikker på det ikke giver problemer, ville bare sikre mig at der ikke var noget jeg havde misforstået i opskriften – det er nemlig lidt nyt for mig at læse opskrifter, tidligere har jeg blot fået forklaret hvad jeg skulle gøre 🙂
        God dag
        Hilsen Mathilde



Skriv et svar

