h1

Blødt til baby: Minikjole med muslinger

14. marts 2011

Den lille kjole her startede som cardigan, og jeg kæmpede med at få det til at du, indtil jeg gav op… og fandt ud af at garnet hellere ville være en lille tunika. Sådan går det tit. I opskriften er der både diagram og tekst – det er kun bærestykket der kan byde på hæklemæssige udfordringer, skørtet er ganske simpel fjernsynshækling. Den lukkes på den ene skulder med et påsyet hægtebånd, men man kan også hækle trenser og sy knapper på som testhækleren Anne Katrine fx har gjort (se billedet nedenfor – bemærk, at hun har hæklet skørtet på en lidt anden måde end jeg har gjort).

Den er derfor nem at få over hovedet – et stort plus ved babytøj! 🙂

Bogen er udkommet og kan købes i en garnforretning eller en webbutik nær dig.

 

9 kommentarer

  1. […] i en fantastisk koralrød farve og en kant af Semilla fino i en lyserød tweed (samme farver som kjolen). Til sommerbrug vil den være perfekt i Rasmillas yndlingsgarn eller […]


    • Hej Sidsel

      Jeg pønser på at begive mig ud i den her tunika, men vil have den op i en størrelse 2 år. Hvor mange ekstra muslinger vil du tro, at man skal sætte på for at “konvertere” op?

      Og hvor får du altså nogle gode ideer.. Vh Camilla.


  2. Tak, Camilla!
    Jeg vil tro du blot skal lave to mere end den største størrelse. Skulder-til-skulder målet på en toårig er ca. 23 cm. Du er meget velkommen til at spørge igen – jeg vil tro du også er nødt til at lave armåbningen lidt større – måske en række eller to mere inden du samler det?

    Mvh Sidsel


  3. Hej Sidsel,
    jeg er igang med at hækle denne kjole. Selv med en nål 3,5 er min halsåbning der burde være 12 kun 7 centimeter. Kan det virkeligt passe at du hækler SÅ løst? Skal jeg så gå yderligere op i nålstørrelse? For du måler da diameter på den cirkel der kommer rundt om babys hals – skulderåbningen er ikke med i det mål vel?

    Håber du har tid til at svare for ejg kan rigtigt godt lide dine opskrifter.

    Jeg har også hæklet den lille kyse i muslinger men tænker nu at den næste bare er til udsmidning, jeg havde ikke målt efter tænkte bare at jeg hækler hverken løst eller stramt.

    Mvh Tina


  4. Hej Tina
    Jeg svarer dig når jeg kommer hjem fra ferie 🙂
    Mvh sidsel


  5. Hej Sidsel,

    tak for det, men det ser ud til jeg har knækket koden: med pind nr 4,5 og løs hækling er min kjole næsten lige så stor som din.

    Jeg kan se du et andet sted overvejer om du skulle have skrevet i bøgerne at du hækler meget løst og evt anbefale tykkere pind, det synes jeg nok du skal overveje ved din næste bog. Som jeg glæder mig til!

    Og kjolen bliver SÅ flot.

    Mvh Tina


  6. Hej Tina
    Super! Jeg beklager min løse hånd og vil hel klart skrive det i den næste bog 🙂
    Mvh sidsel


  7. hej jeg er i gang med at hækle kjolen, men er løbet ind i problemer med forstykket, hækler 1-3 måneder. jeg har 11 hele muslinger og 2 halve men kan ikke få 1 række til at passe


    • Tjek lige om det er 1. eller 2. oplag af bogen du sidder med. 2. oplag er der ikke fejl i, men måske er der til 1.oplag og så vil du kunne finde rettelser her på bloggen (ude til højre…)
      Mvh Sidsel



Skriv et svar

