h1

Rettelser til “Blødt til baby”

2. maj 2011

Her vil jeg lægge de rettelser der uundgåeligt vil være til opskrifterne. Hvis du støder på noget mærkeligt i en opskrift, så tøv ikke med at sende mig en mail. Dine rettelser kan komme andre hæklere til gode 🙂 Jeg undskylder på forhånd for de gener som mine fejl har været skyld i.

Kæk hat:

Række 5 skal være:
1 lm (2 hstm i første m, 1 hstm i næste tre m) 8 gange, km i første m (40 m).

I bogen havde der sneget sig et fm ind istedet for hstm.

Hattebånd med knopper

Række 1 skal være:

1: 1 lm Hækl en knop i første m (fm i næste m, knop i næste m). Gentag parentesen rækken ud. Saml med km i første m.

24 kommentarer

  1. Ha ha, så kan jeg bedre forstå det. Havde hæklet ca. 30 rækker og synes bare det så SÅ mærkeligt ud :-S
    Så må jeg pille op….


  2. Det er lige mig igen 🙂

    Jeg kan slet ikke få hatten til at se ud som på billedet – skal man virkelig slet ikke tage ind på noget tidpunkt? Så tror jeg altså ikke jeg kan få det til at blive til en hat…Undskyld jeg skriver her, men jeg kan ikke finde din e-mail her på siden.

    Mvh Anne


  3. Hej Anne

    Du skal ikke tage ind. Efter du har opnået den diameter som passer til størrelsen stopper du med at tage ud og hækler blot 1 hstm i hver m. Det betyder at arbejdet nu gerne skal begynde at ligne en hat når du har hæklet nogle runder lige op.
    Håber det hjælper 🙂

    Mvh Sidsel


    • Tak for dit svar!
      Ok, jeg prøver at fortsætte så 🙂 Har kun hæklet 3 omgange med 1 hstm i hver m.
      Er blevet overdrevet bidt af at hækle, så det var bare skønt at finde dine bøger og din blog med nogle opskrifter på noget der rent faktisk er fedt i designet og brugbart!

      Kh Anne


  4. Hvor er det dejligt at høre! Ja, man kan blive forfærdeligt bidt af det 🙂 Håber det lykkes – spørg bare igen, hvis du støder på problemer.

    Kh Sidsel


  5. Kære Sidsel, jeg er også en af de meget glade for din hæklebog til babytøj. Men jeg forstår ikke helt opskriften på Mini-kjolen med muslinger:Jeg er nået til forstykket for str. 1-3 osv. Når jeg sætter garnet fast i bagerste maskeled af den midterste maske af den første hele musling, og så hækler 1 lm, 1 fm i de første 3 m (1lfm i de næste tre m, 1 stm, 1 db stm, 1 stm, 1 lfm i de næste to m, er det jo ialt 9 m fra begyndelsen. Det synes jeg ikke passer med den db stm, som jeg forstiller mig skal være i fm fra forrige række, og som med de to stm skal udfylde buen imellem muslingerne. Ellers er jeg virkelig glad for opskriften, det bliver meget flot med muslingerne og rækkerne med en anden garnfarve imellem!


  6. Kære Jutta

    I dalen mellem muslingerne fra foregående række hækles som beskrevet. Det handler netop om at få kanten til at blive rettet ud, så man kan begynde på kjolestykket. Jeg fik det til at fungere på den måde jeg har beskrevet i opskriften, hvor dbstm placeres nederst i dalen og de andre m op af siderne. Jeg er lidt usikker på hvad det er du ikke kan få til at passe, så prøve at skrive igen, så forsøger vi at opklare det 🙂

    Mvh Sidsel


    • Hej Sidsel, tak for dit svar! Jeg synes bare, at der er beskrevet for mange masker i opskriften, før dobbeltstangmasken i dalen, så det ikke kommer til at passe. Men jeg har løst sagen ved kun at hækle de masker, som der får det til at passe i mit hækleri. Synes virkeligt det er en smuk kjole! Er i gang med at hækle den i Arwetta strømpegarn, og et bliver smukt! Jeg prøver mig i hvert fald frem. Og jeg går ud fra, at den nævnte række er i bagerste maskelænke hele vejen.
      mvh
      Jutta


  7. Ah, der skal jo gerne være 11 masker + 1 fm, så svarer det til muslinger á 11 dbstm. Så der er vel egentlig beskrevet for få?
    🙂 Ja, Arwetta har nogle fede, fede farver.
    Og ja, det er i bagerste maskelænke.

    Godt at du finder ud af det trods opskriftens lemfældige omgang med præcisionen :-O

    Mvh Sidsel


    • Tja, men iflg. opskriften starter man jo i MIDTEN af en musling, så er der jo kun 2/3 fastmasker, 2 langfastmasker, 1 stangmaske og så dobbeltstangmasken i midten af dalen. Er du enig? 😉
      mvh
      Jutta


  8. Ja, det lyder rigtigt – og så fortsæter man med stm, lfm, 2/3 fm efter dbstm.


  9. Nemlig, så er vi enige, det er dejligt! Nu er jeg i gang med både for- og bagstykke, glæder mig til at blive færdig. Tak for dine svar og for opskrifterne! Mvh Jutta


  10. Hej Sidsel ..
    Jeg sidder også med kjolen. Den drillede også mig med de dobbelte stangmasker. Men fik det selv til at passe.
    Nu kan jeg så ikke helt forstå hvordan jeg skal fortsætte. Jeg bruger str. 1-3 og har lige hæklet en række stangmasker på bagstykket. Nu står der jeg skal fortsætte på samme måde i den anden musling fra forstykkets kant. Hvor mange muslinger skal jeg hækle henover her.??


  11. Hej Maria

    Det er det samme antal muslinger som forstykket. Jeg har vist fået skrevet det lidt kringlet 🙂
    Håber det går godt.

    Mvh Sidsel


    • Skal der så kun være 2 halve muslinger til ærmegab?


  12. Hej Maria

    Du skal bryde garnet og hækle på samme vis som forstykket. Derefter fortsættes i omgange.

    Mvh Sidsel


  13. Hej. Jeg har et spørgsmål til kyse med muslinger. Hvor mange muslinger skal der være når omgang 6 er færdig? Når jeg har hæklet den første halve og 8 hele muslinger ender jeg i toppen af en musling og skal jeg så springe hen til den halve musling og afslutte omgangen, eller skal der være en musling mere i næste fm. For så bliver der 10 muslinger i alt? Håber at det er til at forstå. Mvh. Zandra


  14. Det er str. 9-12 mdr.


  15. hej Zandra
    Antallet af muslinger ændrer sig ikke før du når til øreflapperne. 🙂

    Mvh Sidsel


  16. Hej Sidsel.
    Jeg er i gang med den søde minikjole med muslinger og er nået til række 10, hvor du skriver:
    Skift til koral, 4 lm og 5 db stm i første m. *spring 4 m over, og hækl 11 db stm i næste m, spring 4 m over, fm*
    Jeg synes der mangler følgende: “spring 4 m over, fm i næste m” lige før den første *, ellers kommer muslingerne til at sidde lige oven på toppen af hinanden, og ikke forskudt, som i alle de andre rækker…


  17. Hej igen. Nu har jeg lige et andet problem, det er nok lidt svært at forklare, men jeg prøver:
    Jeg har været nødt til at lave 17 hele og 2 halve muslinger, samt bruge en 4 mm nål med noget bomuldsgarn der skulle bruges maks 2 mm nål til 🙂 Jeg hækler åbenbart stramt, og du løst 🙂

    Nå, men jeg prøvede at regne ud hvordan forstykket skulle laves med mine ekstra muslinger:

    Der står i opskriften (for 0 mdr, hvor man fra starten har 11 hele muslinger i alt), at man skal starte i midten af første hele musling og så hækle hen over den første halve, 5 hele og en halv musling mere. For de andre størrelser står der at man hækler over 1/2, 4, 1/2 (for str. 1-3 mdr, hvor man også har 11 hele muslinger i alt) og 1/2, 5, 1/2 (for de andre størrelser, hvor man har 13 hele muslinger i alt).
    Det synes jeg ikke passer med hvad jeg kan se på billedet, hvor det ser ud til, at der kun er hæklet over 3 hele og 2 halve muslinger (hvilket jeg så gætter på må være str. 0 mdr), hvis man regner på det, kan jeg heller ikke få det til at passe med det endelige antal muslinger (man springer 1 1/2 musling over på både for- og bagstykke, og hækler over 6 (1/2+5+1/2) hvilket i alt giver 15 hele muslinger, hvor man kun har 12.
    Dvs. der mangler 3 muslinger til overhovedet at kunne hækle det sådan og så har man ikke de 1 1/2 muslinger fri til ærmegabet i alle 4 “hjørner”…
    Jeg kan heller ikke få det til at passe med de andre størrelser, hvor man kommer til at mangle de 2 halve muslinger til ærmegabet i den ene side af kjolen.

    Jeg tror jeg har regnet ud, hvor mange muslinger man skal hækle over, på hhv. for- og bagstykke for at det skal passe, i hvert fald for de størrelse med 13 hele muslinger (eller for mit vedkommende endnu flere)
    Der skal være 2 halve muslinger fri i hver side af både for- og bagstykke (i alt 4 hele muslinger, når man lægger dem sammen). Dvs. (antal muslinger i alt (hele + halve) minus 4) divideret med 2.

    For str. 3-6 (6-9) 9-12 bliver det så (14-4)/2 = 5 muslinger i alt.
    Dvs. 1/2+4+1/2, der skal hækles over på både for- og bagstykket, når man jo starter på en top.

    For mine 17+1/2+1/2 muslinger bilver det så:
    (18-4)/2 = 7 muslinger i alt. Dvs. 1/2+6+1/2

    Håber det er i orden jeg sådan retter, men jeg har virkeligt brugt lang tid på at forsøge at “regne den ud” 🙂


  18. Hej Sidsel… “blødt til baby” har virkelig nogle dejlige baby-ting. Må være dejligt at være så kreativ og opfindsom 🙂

    Jeg mangler dog lidt nærmere instruktioner – fx. den kække hat. “km i første maske” – skal jeg samle til en ring eller ikke? Altså skal det bare blive en stor cirkel der på et tidspunkt bliver et “rør”, eller skal den syes sammen bagi til sidst? :O

    Kh
    Lotte


  19. Hej Sidsel
    Tak for alle dine skønne hækle bøger, som jeg pløjer igennem, nu hvor familien skal beriges med endnu en lille ny☺
    Er igang med Blød undertrøje fra bogen Blødt til Baby…
    Er nået til 9. RK på forstykket hvor der til sidst står: Slå 7 op. Tænker du mener LM men er i tvivl da jeg ikke helt kan se meningen med dem. Og er det så i dem jeg skal hæklet de 8 hstm på RK. 10?
    Håber du kan hjælpe…
    Glæder mig forresten til at tilmelde mig dit kursus i Garnliv.dk i det nye år😊

    Med venlig hilsen
    Lenette Berthelsen



Skriv et svar

