h1

Hjerternes tid

1. december 2011

Julen er hjerternes tid. Jeg har støvet de hæklede hjerter af, og min datter har lavet fine perlehjerter. Det er en nem og hyggelig ting at lave med også ret små børn (hun er næsten 4). Tynd ståltråd, perler på, form som et hjerte.De hænger på nogle grene ude fra kolonihaven. Det er hvid kornel, som har smukke røde grene og som villigt springer ud med friske grønne blade, når man sætter dem i vase på denne årstid. For mig er det det vigtigste ved julen: At det går mod lysere tider og forår!

Det hæklede hjerte gav jeg allerede en opskrift på for flere år siden, men den kan sagtens bruges i år også. På billedet har jeg hæklet det i Lamauld fra Strikkebogen.dk, og det fungerer 100 gange bedre i uld end bpmuld (medmindre man bruger virkelig lækker bomuld). Bomuld er et sladregarn, som en kursist kom frem til i går. Uld tilgiver alle ujævnheder og småfejl.

Sidste gang lavede jeg opskriften som diagram og lidt skrevet tekst. I år kan også dem, der ikke er vant til at følge diagrammer, være med.

Hæklet julehjerte

Slå 3 lm op

1. række:

(1 stm , 3 db stm, 7 stm, 3 db stm, 2 lm, km) i 3. lm fra nålen

2. række:

Hækl fm hele vejen rundt – på hjertets rundinger tages ud to gange i hver side. I hjertets spids hækles: 1 fm, 1 lm 1 fm i samme m. I hjertets midte hækles en km hele vejen ind i hullet i midten.

3. række:

Hækles som anden række (“spidsen” er her den lm du hæklede i spidsen på 2. række). Efter der er hæklet en km ned i midten af hjertet, hækles et passende antal lm (svarer til løkken der skal rundt om grangrenen – det vil afhænge af garnet og af hvor det skal hænge, hvor mange det skal være). Saml løkken ved at hækle km i de tre første lm og afslut med en km i midten af hjertet. Bryd garnet og hæft ende.

Kan med fordel dekoreres med perler, pallietter, hækles med guldtråd… sprayes med julesne eller hvad der nu tænder en🙂

17 kommentarer

  1. Så fint…:)


  2. Ha, jeg har lige fået politikens nye strikke og hæklebog, prøver lige et hjerte… Og Lidt nyttig info, Løs af masken er i.😉


  3. Hm har den gamle udgave, der synes jeg ikke den er i. Hvor fandt du den?😉


  4. Hjerter ER jul, det!
    Nå har jeg også brukt din spesielle hekleteknikk på noen votter jeg har heklet. Jeg bruker det som vrangbord.
    De har jeg nå tovet i vaskemaskinen……….og jeg er spent på hvordan det har blitt!
    Resultatet vil bli vist i bloggen etterhvert……………..


  5. Hey, jeg har hæklet et hjerte… Jeg kan hækle… jubiii Tak Sidsel


  6. I den sprit nye s 74 som Høxbro har været inde over. den er god…😉


  7. Sylvia: Det er jeg rigtig spændt på at se.
    Charlotte: Tillykke – der skal garanteret pallietter på og broderi🙂

    Kigger lige i min den gamle igen – hvad regnes ellers for den bedste strikkebog for “ambitiøse begyndere”?


  8. Jeg er faktisk ret vild med den nye fra P. den har gode beskrivelser og mange billeder, du må gerne kikke i den. Kan tage den med ind til Sanne. Ellers er der jo http://www.knittinghelp.com det er en skøn side.
    6 hjerter hænger der på min gren og flere er på vej.


  9. Sejt! Hvis du kan hækle hjerterne kan du også hækle halsvarmeren – jeg kan lige vise dig hvordan man laver de der baglæns fastmasker og så er du kørende.
    Ja, den vil jeg gerne kigge i.


  10. Baglæns fastmasker, det glæder jeg mig til at se, er nu på hjerte 11, så klar til halsvarmeren…


  11. Morgen Sidsel, jeg har postet din opskrift på min side, http://knittingbykaae.blogspot.com/2011/12/lidt-advents-ekstra-til-jer-alle.html
    Eller rettere, jeg har hæklet 15 hjerter, og henvist til din side…😉
    Jeg er slet ikke færdig med hjerter endnu


  12. Ej tak for en helig lille opskrift! Har købt rød eskimo og nepal i Tante Grøn i dag så nu har jeg startet en hjertefabrik🙂 kiggede også på det flotte babytæppe du har designet til dem – hvis der kommer en baby nr. 3, så skal “den” have sådan et tæppe! Det er rigtig flot


  13. Dejligt, Henriette! Tusind tak🙂


    • Kære Sidsel,

      må jeg spørge hvad det er for et babytæppe du har designet til Tante Grøn?
      Jeg har en frygtelig masse fødende veninder og babytæpper er blevet standartgaven. Derfor er jeg altid på udkig efter nye opskrifter for man bliver lidt træt af oldemorfirkanter…… Kan man købe opskriften hos dig?

      Karen


  14. Hej Karen

    Næ, du kan ikke købe det her hos mig, men her er et link:

    http://www.tantegroen.dk/pi/Blomster_Barnevognst%C3%A6ppe_i_Havblik_3974_.aspx

    Man kan kun købe det som kit.
    Hm, det kunne være jeg skulle lave nogle flere babytæpper?


  15. Kære Sidsel,

    det var sødt af dig at henvise til Tante Grøn. Og hvor er det altså bare et fint tæppe!! Du er så innovativ.
    Jeg forstår godt at de bliver nødt til at tjene penge, men altså, hvis du vidste hvor meget garn jeg faktisk ligger inde med, ville du forstå hvorfor jeg altid efterspørger opskrifter og meget sjældent “kits”. (Måske kender du selv til problemet?) Jeg bruger sjældent en opskrift helt nøjagtigt som der står – jeg putter selv lidt på og trækker fra, så jeg skal bare have inspirationen – eller bare opskriften på en enkelt blomst. Jeg siger det ikke for at du skal give mig den, mere for at forklare.

    Håber alt vel!
    Karen


  16. Tak!🙂 Jeg får helt lyst til at lave et nyt et som ikke behøver købes med garn. Men det bliver nok ikke liiiige en af de første dage.

    Jeg har heller aldrig købt et kit🙂 Men kan sagtens forstå at det er sådan man gør, det er ikke nemt at tjene penge på det store arbejde det er at skrive opskrifter.

    Det værste ved den slags tæpper er alle de pokkers ender, der skal hæftes. Ydrk.



Skriv et svar

