h1

Der bliver hæklet

29. februar 2012

Selvom jeg er ved at lære at strikke, så er hæklenålen skam stadig i sving. Jeg har gang i mange forskellige sager og min skitsebog er fyldt til sidste side med ideer og ting jeg vil afprøve.
Her viser jeg lige nogle detaljer på de tre ting jeg arbejder mest på for tiden. Jeg har indtryk af at nogle mennesker tænker meget i farver, men jeg er nok mere den type, der primært tænker i teksturer. Derfor tænder jeg på snoninger, flæser og alt hvad der ligner. Jeg elsker da også farver, men det ligger ikke lige til højrebenet og jeg er som regel rimelig diskret i mit farvevalg. Det bliver som regel tone-i-tone eller ensfarvet. Nogle gange kunne jeg godt tænke mig at kunne flippe lidt mere ud i farverne, men det bliver som regel pillet op, inden det ser dagens lys.
Det første er nok velkendt som ganske ordinær hæklet rib – det er sjovt at forsøge at formgive ribben undervejs, der er virkelig muligheder. Det andet er klassisk nordisk flerfarvehækling, hvor jeg arbejder med forskellige nye mønstre – langsommeligt, men tilfredsstillende arbejde. Det sidste er en tekstur, jeg fandt i en vintage hækleopskrift. Den er jeg meget forelsket i for tiden, og jeg hækler på en cardigan i det mønster. Det er der virkelig også muligheder for at lave sjove variationer i, men indtil videre forholder jeg mig rimeligt monogamt til den første idé.

11 kommentarer

  1. Det ser godt ud, det du har gang i. Glæder mig til at se hvad de bliver til🙂


  2. Gosh, de der snoninger i gylden… dem skal du bruge til noget…
    Har du lavet lektier? spørg læreren lige ;-)???


  3. Ja, jeg har lavet mine lektier🙂 Jeg døjer dog lidt med udtagninger i Linnea-mønsteret. Men det kan jeg nok få opklaret i aften. Jeg prøvede, men fik et ufrivilligt hulmønster…


  4. Det ser som altid spændende ud, Sidsel

    Stine:)


  5. Det ser så lækkert ud! Hvad med en lille “mønsterudfordring”? Jeg har en bademåtte hæklet rundt i fastmasker af lagenstrimler. Den er god nok, men den har jo en tydelig vrangside. Kan du foreslå et nogenlunde fast mønster eller en type masker, der egner sig bedre? Det behøver ikke blive ens på begge sider, men det skal bare ikke være så meget “ret og vrang”.


    • Det må jeg lige tænke over🙂 Har du hæklet gennem begge maskeled eller kun det bagerste?


      • Begge maskeled (jeg er så gammeldags😉 – selv om jeg har været på dit 3D-kursus. Den ligger på Ravelry, hvis du vil se den, men den er altså helt klassisk: Fastmasker hæklet rundt.


    • Hej igen Lone!

      Hæ, skulle lige have hjernen til at virke. Og så forekommer det så selvfølgeligt! I stedet for at hækle rundt og rundt i samme retning, skifter du retning efter hver omgang. Så kan du hækle alt muligt og få det ens (omend lidt forskudt) på begge sider🙂

      Fin bademåtte i øvrigt🙂 Jeg kan bedre lide dynebetræk end det der spaghetti-garn.


      • Glimrende ide – det skal prøves. Tænkte nok, at du var den rigtige at spørge😉 Tak!


  6. Det ser så lækkert ud. Synes det er så fåedt, når du eksperimenterer med hækling (er i øverigt glad for, at du ikke har droppet hækling til fordel for strik). Jeg glæder mig meget til at se, hvad du sysler med!

    Kh Rikke


    • Det tror jeg nu aldrig jeg kommer til – men har planer om at kombinere strik og hækling, så man kan få det bedste af begge verdener🙂

      Kh Sidsel



Skriv et svar

