h1

Hæklede stereotyper

16. maj 2012

Min oldemor var hækler – hun hæklede blandt andet dem her til mig.

Jeg husker det som om der oprindeligt var en helt serie af stereotyper: kineser, grønlænder osv. Men nu er det i hvert fald kun en cowboy og en indianer tilbage. Ikke så politisk korrekt, og min datter ser dem da også mere som en mand og en dame. Som så mange af den her type figurer, er der nok mere leg i dem for den der hækler dem, end den der modtager den. Men jeg er rigtig glad for at min mor har gemt dem – ellers husker jeg mest de mange tæpper hun hæklede til hele familien, uendelige mængder af doilies og en sommertop hun engang gav mig i gave og som var helt forfærdelig rædselsfuld, så jeg slet ikke kunne finde ud af at sige tak!
Hjemmelavede gaver kan være svære at have med at gøre!

13 kommentarer

  1. De er da godt nok sjove! Hvor er det fantastisk at de er blevet gemt. Sikke et dejligt barndomsminde at have🙂


  2. Jeg har opskrifterne på ca. 12 figurer. De første hæklede jeg til min søvn for 34 år siden, de er blevet vasket og er nu givet til min søns datter. Jeg gar i årenes løb lavet rigtig mange, som adskillige børn har nydt godt af. De passer lige i en baby-hånd, når der skal soves.
    Jeg har også hæklet flere i de farver, der benyttes i diverse fodboldklubber m.m.


    • Jeg kan huske disse dukker, som min farmor lavede til mig
      Jeg ville rigtig gerne have denne opskrift

      Vh Annemette


      • Har fundet den tak


      • Hej Annemette Jensen. Vil du dele opskriften?
        Mvh Annett Sloth Hansen


      • Kære AnneMette, jeg er veninde med Annett Sloth Hansen, og vi hæklede disse mænd da vi var teenagere. Desværre har vi ikke hverken mænd eller opskrift, så hvis du vil dele opskroften med os ville det være fantastisk? På forhånd tak og venlig hilen Maria Koue Bruun


  3. Hvor sjovt! Dem gad jeg godt at se🙂


  4. Jeg har forsøgt at sende opskriften til dig.


    • Hej. Vi er to veninder som er meget interesseret i opskriften da vi selv har hæklet dem som teenagere. Er det muligt at få opskriften?
      På forhånd mange tak.


  5. Hm, det duer ikke rigtig. Ellers ærgerligt, det kunne være sjovt at se den🙂


  6. […] Werner har været så sød at sende mig billeder af de dukker, som min oldemor hæklede til mig da jeg var barn – hvor kun to har overlevet til i dag. Jeg […]


  7. Opskriften er desværre gået tabt i en computeroprydning😦 mvh Sidsel


    • Tak for svar – kender du til nogen der evt. ligger inde med opskriften? Maria



Skriv et svar

