h1

Rundetårn

6. november 2012

Noget af det bedste ved Rundetårn er at løbe ned af den snoede vej… det husker jeg tydeligt fra jeg var barn. Nu forbinder jeg det måske mere med at have hjertet siddende helt oppe i halsen, fordi min datter også synes det er noget af det bedste i verden.
Det snoede går igen i de pulsvarmere i bogen Hovedstads, der er inspireret af Rundetårn.

Ja, man kan sagtens hækle snoninger, og denne her snoning er en af de allernemmeste. Men når man hækler snoninger er garnvalget ultravigtigt. Jeg har hæklet en del prøver og har fundet frem til at garnet skal være uld (eller lignende) og skal have lange hår, der stikker ud. Hvis garnet er meget rundt og glat, ses alle de små knuder i hæklemaskerne meget tydeligt og det bliver kluntet og grimt. De lange hår binder det hele bedre sammen og gør på en eller anden måde snoningerne knap så kantede. De bedste garner jeg har prøvet til hæklede snoninger, er Lamauld fra Strikkebogen.dk og Gotlandsk pelsuld fra Filcolana. Hvis man ikke vil bruge en af dem, bør man i hvert fald tilstræbe noget, der minder om det.
Pulsvarmere er lidt rå og dejligt varme. De er korte for at de passer til lige at varme mellem jakkeærme og hånd, men kan selvfølgelig nemt laves længere. Man kan også hækle dem i noget fint, tyndt garn og få et helt andet udtryk.
Jeg er i gang med flere ting med hæklede snoninger – for det er sjovt at hækle. 🙂

5 kommentarer

  1. Yarnfreak er en super fed butik, men stof og stuff har foruden deres butik i Hornslet, også en i badstuegade i Århus, der kan de også købes 🙂


    • Super – var ikke helt klar over om de delte bøgerne. Men fedt at de har den i Århus også. 🙂


      • Det er samme ejer, så det hun har i Hornslet, kan for det meste hentes i Århus efter aftale, og vice versa, jeg kæmper med din poncho, tror jeg ender med at sende dig en hjælp mig mail 🙂 kan simpelthen ikke få den stor nok, uanset hækle fasthed ser ud til at passe?


  2. Griner, Rundetårn, det nye fitness 😉 Man skulle da lave en hækleevent på turen op 😉


  3. Gitte: Du skriver bare, så hjælper jeg så godt jeg kan 🙂
    Charlotte: Det er svært at hækle med svedige fingre, men jeg er frisk 😉



Skriv et svar

