h1

Oven vande

8. november 2012

Denne her cape elsker jeg. Den er sjov og nem at hækle og den er virkelig et “statement”, når man har den på! Bølgerne er de Københavnske vande – havnen, kanalerne, søerne… ja og så også kældrene af og til. Nok er København ikke Venedig, men vand er der masser af.

Vi fotograferede capen på en perfekt septemberdag på Christianshavn og deraf navnet, som selvfølgelig kommer af gadenavnet “Overgaden Oven Vandet”.
Man kan nemt blive fristet til at hækle flæserne i en anden farve end bunden – det vil give et helt andet udtryk. Det vil fremhæve det flot, hvis bunden er en mørkere nuance end flæserne. Capen har jeg hæklet i flere versioner, men det bliver særlig let og lækker i Rasmillas luksusgarn, som fås i mange dejlige farver. Man kan bruge den som et stort halsrør eller som en cape – eller begge dele – halsrør ude, cape inde. Jeg drømmer også om at hækle en poncho på samme måde. Det kunne være ret vildt!

Her er den i anden version i noget merinogarn.

23 kommentarer

  1. Wouw hvor er den bare FEEEED! FLOT og fantastisk.. jeg må bare have den bog – og igang med den opskrift!


  2. Super flot og dejlig nytænkning 😀 må have din nye bog også


  3. Wauuuu….!!!


  4. Kjempelekker!!!
    Hva med samme verson, men som et barneskjørt, og med tyll under? Det blir jo som en eventyrprinsesse å ha den på! (fikk du en ide nå? 😉 )


  5. Tak, hvor dejligt at I kan lide den 🙂
    Sylvia: Jo, jeg har tænkt tanken, så det kan være jeg gør alvor af det, god ide med tyl, der kan løfte den lidt.Bum bum…. må lige på garnlageret 😉


  6. Jeg har købt bogen. Det er da dejligt at hækling kan blive lige så brugbart og flot som strik 🙂 -ikke bare grydelapper..


  7. Hej Sidsel
    Jeg er gået i gang med Oven Vande. Der står under konstruktion, at den hækles i rækker fra sidesøm og “hele vejen rundt”. Hvad betyder det? Jeg har hæklet et antal rækker nu og den ende side er markant højere end den anden. Hvad gør jeg forkert?
    Tak 🙂


    • Du får da rigtig hæklet! Du gør ikke noget forkert, hvis den ene side er højere end den anden, så gør du det helt rigtigt. Bare fortsæt 🙂


    • Hej… Hold nu op hvor er den fed!! Hvor finder jeg opskriften??
      Mvh Jeanette


      • I bogen Hovedstads, der fx kan købes her sangild.bigcartel.com 🙂


  8. Pyha – tak for det! 😀
    Som ny-hækler (har ikke hæklet i ca. 30 år), så tror man aldrig helt på, at det man gør er rigtigt. Jeg iler videre!


  9. Hej Sidsel

    Jeg er nu nået til at skulle hækle flæser på – det bliver så flot! Jeg hækler i sandfarvet Rasmilla luksusgarn med sølvgrå flæser.

    Men jeg kan ikke finde ud af:

    1. At få sat garnet på 5 lm-kæden, så garnet ikke vender nedad på en eller anden måde

    og

    2. Hvordan jeg hækler en fm osv. omkring en kæde i stedet for ind i en kæde.

    Kan du give et par tips?

    Tak 🙂

    Vh.Marie


  10. P.S.
    Ang. spg. 2. Jeg kan godt hækle omkring en kæde inde i et arbejde, men her synes jeg ikke rigtig, at jeg kan komme til – måske pga. vinklen. Jeg kan ikke rigtig få vendt fingrene rigtigt, synes jeg. Måske fordi jeg sætter garnet forkert på….


  11. Hej Sidsel
    Glem ovenstående! “Geniet” har vist regnet den ud 😉
    Det er ikke nemt ikke at være rumligt begavet – hæ hæ.
    Den bliver skøn – og vil blive lavet i flere udgaver. Jeg tænker lys grå med mørkere grå flæser, en koksgrå med tomatrøde flæser, en lilla med en metaltråd i flæserne – kun fantasien sætter grænser.


    • Godt du fandt ud af det. 🙂


      • En uerfaren hækler, der ikke kender sine egne begrænsninger, før hjernen er ved at koge over og håret stritter – det er ved at udvikle sig til en hæklebesættelse 😉

        Palmehuset har jeg ikke knækket endnu, men det kommer. Er ved at prøve at tyde diagrammet (er ellers diagram-dum). Jeg kan endnu ikke regne ud, hvordan man laver “krimskramset” til venstre på diagrammet (“spidserne”), og hvordan man kommer fra den ene side til den anden – men jeg har ikke tænkt mig at give op.


  12. Med stædighed kommer man langt. Jeg fandt lige denne video, der viser hvordan man hækler det irske blad, som er grundlaget for denne opskrift: http://www.youtube.com/watch?v=Uds26fSOqlM
    Selvom den er russisk, tror jeg godt den kan hjælpe dig til at forstå princippet 🙂


    • Ja, det gør man nemlig. Og det er en super fornemmelse, når det lykkes.

      Tak for linket – den vil blive nærstuderet. Jeg mærker en svag dæmren omkring hækleretningen – nu begynder det foto, du henviste til tidligere så småt at give mening 🙂


  13. Hej Sidsel
    Så funker det med flæserne! Det bliver rigtig flot.
    Hvis du løber ind i andre, der bøvler med det, kan jeg anbefale denne video, som har hjulpet mig: http://www.youtube.com/watch?v=y-vJxMawyKA


  14. […] har sendt mig dette smukke billede af hendes datter, der har annekteret Oven vande fra bogen Hovedstads som nederdel. Den er hæklet i marineblåt Luksus garn, og det ser vildt fedt […]


  15. Kære Sidsel.
    Jeg kunne godt tænke mig at hækle denne kappe men at hækle flæserne i en anden farve end bunden.
    Hvad er din anbefaling mht. af garn fordeling? Hvor mange nøgler skal jeg købe til bundfarve og hvor mange til flæserne?
    Mange tak.


    • Puha, den er svær – jeg vil faktisk tro at flæserne bruger ca ligeså meget garn som bunden, men jeg har ikke vejet delene enkeltvis, så du må ikke hænge mig op på det 🙂


      • Tak for svaret.
        Det prøver jeg. Jeg har tænkt at købe rigeligt med garn i hvert farve. Man kan jo altid lave nogle pulsvarmer 🙂
        Jeg vil skrive til dig når jeg er færdig om hvor meget af hvert garn jeg har brugt til kappen.
        Menge tak for inspirerende bøger!
        mange hilsner



Skriv et svar

