h1

Vor frelser – hue og lange halvhandsker

12. november 2012

Vor Frelser Kirken er unik. Og en tur til toppen af den udvendige trappe er en forrygende oplevelse. Jeg tror bestemt det må høre til Københavns “big five” at stå deroppe en klar dag og se hele byen for ens fødder. Der er langt ned, til gengæld er trappen smal…
Spiralen er en form, der går igen flere steder i København – Vor Frelser og Børsen er oplagte eksempler. Og spiralen er det, der er grundformen i både hue og handsker fra bogen “Hovedstads“. Man ser det mest tydeligt på dette billede:

Hulmønsteret danner en spiral, der snor sig op ad armen. Den følger et meget enkelt princip, som hurtigt bliver til en rytme. For en gangs skyld er jeg selv model, og det skyldes at disse handsker skal sidde tæt for rigtigt at vise mønsteret frem. Min kusines arme var for tynde til at handskerne rigtig kom til deres ret. I erkendelse af, at alle arme er forskellige, har jeg skrevet anvisninger på, hvordan man kan tilpasse handskerne til ens egne arme. Her ser du dem på kusines arm – man ser ikke mønsteret så tydeligt, men det ser nu meget cool ud at bruge dem foldet ned også:

Huen har en spiral det begynder i toppen og drejer sig om hovedet. Ribkanten er dobbelt og hækles på undervejs – så ingen grimme sammensyninger! Den teknik kan man selvfølgelig også bruge til alle mulige andre hæklede huer.

Til begge har jeg brugt garnet Cinnia fra Filcolana. Det er meget blødt og elastisk og egner sig godt til dette mønster. Man kan selvfølgelig også bruge et mere fluffy garn – især til huen – hvor maskerne så vil flyde mere sammen. Men garnet til de lange halvhandsker bør være ret elastisk.

Husk at der er hæklekursus d. 28/11 i Sommerfuglen!

3 kommentarer

  1. Vild med huen, den er superfin🙂


  2. Skal altså have fat i din bog🙂 Det der spiralmønster ville jeg gerne prøve til et par uldne sokker, som et hæklet alternativ de klassiske strikkede spiralsokker. Og til støvlesokker gør det ikke noget at de glider lidt ned, som de gør på din kusine. Er stor fan af dit store arbejde med at tage hæklingen helt nye, og meget anvendelige steder hen.


  3. Hej Lykke

    Det tror jeg vil fungere godt. Jeg mener faktisk jeg på et tidspunkt stødte på netop sådan et par sokker… men hvor? Glæder mig til at se dem🙂



Skriv et svar

