h1

Palmehuset

16. november 2012

Jeg elsker Botanisk Have. Og Palmehuset er en helt særlig oplevelse. Om sommeren er det en ekstremsport at opholde sig derinde, men skønt i en rigtig isvinter, hvor man for alvor sætter pris på tropevarmen. Min datter er stadig mest interesseret i haletudserne og fiskene, men måske med tiden kan hun også se det fantastiske i kaffe- og citrontræer. Vi forsøgte at tage nogle billeder til bogen derinde, men kameraet duggede fuldstændig til, så det måtte blive udenfor i stedet.

Ligesom flere andre af de modeller jeg har hæklet, tager det udgangspunkt i det traditionelle, irske blad. Her er det dels forlænget og dels gjort asymmetrisk. Det gør, at det sidder godt om halsen. Til at begynde med hæklede jeg det i et noget tyndere garn, men jeg synes udtrykket blev for svagt på billederne. Her er det hæklet i Rowan creative focus worsted, som er et vildt lækkert garn. Hvis man hækler i tyndere garn, skal man selvfølgelig være forberedt på at der skal hækles flere rækker, men ellers er fulgt helt den samme opskrift.

Så jeg lavede det om – denne gang i det dejligt tykke Naturgarn fra Filcolana i en heftig grøn farve – så er man da ikke i tvivl om referencen til palmer! Og det var den version der kom med i Hovedstads.
Nu har jeg hæklet det i endnu en version. Desværre ikke til mig selv, men til en fødselsdagsgave til en veninde, der bliver 40 i weekenden. En lækker flaskegrøn uld – Naturuld. Jeg hæklede det en smule længere og med hæklenål 7mm og brugte 130 g. I får lige et foto af det udfoldede blad – det kan være en hjælp – så man bedre kan se, om man er på rette vej.

16 kommentarer

  1. Hej jeg ville hækle Paæmehuset fra Hovedstad, men kan ikke gennemskue at få startet, jeg er eller vant til at hækle også efter opskrift, øv øv jeg synes det er et smukt tørklæde


  2. Hej Jytte, skriv mig en mail på sidsels@gmail.com, så skal jeg hjælpe dig, så godt jeg kan🙂


  3. […] version af “Den røde plads” i bordeaux og grøn, men hun havde kæmpet lidt med “Palmehuset” – begge fra bogen Hovedstads. Det kræver man arbejder på en anden måde end man […]


  4. Hej Sidsel
    Så er turen kommet til Palmehuset🙂
    Jeg kan dog ikke helt gennemskue, hvad der menes med en “dobbeltrække”. Betyder det, at jeg ikke skal vende arbejdet?
    Tak🙂
    Marie


    • Prøv at følge opskriften og glem ordet “dobbeltrække” – det er bare det at der hækles på begge sider, men det finder du ud af🙂


  5. Tak for hurtigt svar.

    Men hækles der ikke altid på begge sider?🙂

    Hvorfor skriver man så dobbeltrække?

    Som nybegynder tager man alle instruktioner meget bogstaveligt🙂


  6. Har prøvet forfra,men forstår det stadigvæk ikke.

    Der står, at man skal hækle i bagsiden af den luftmaskekæde, man startede med.

    Jeg kan ikke se, hvad det betyder. Betyder det opslagskæden?

    Eller skal jeg vende arbejdet og hækle 10 fastmasker osv.?
    Men hvorfor står det så først “vend” til sidst i afsnittet?

    I am clueless🙂


    • Hej Marie

      Ja, det betyder opslagskden.

      Mvh Sidsel


  7. Tak for hurtigt svar.
    Jeg tror næsten, jeg er nødt til at give fortabt her.
    Jeg har nu hæklet 17 fm i 2 lm-kæden (og har noget flot fluffy noget som resultat) og skal så fortsætte på “den anden side” af arbejdet med 1 fm og 13 hstm osv. Men der er overhovedet ikke plads til så mange masker på den anden side af 2-luftmaskekæden. Der har jeg 7 masker tilbage.
    Der er vist noget, jeg overhovedet ikke forstår her.
    Vh. Marie


    • Hej Marie

      Du skal hækle 1 fm i hver lm til at begynde med – hvis du kun har slået 2 lm op, må du have læst forkert – det skal være 20 lm.🙂


  8. Nej, det er ikke der, jeg mener. Jeg har slået 20 masker op. Det er i 2. dobbeltrække. Efter picoten.
    Jeg tror, jeg gør noget helt galt med 17 fm i 2-lm-kæden, for jeg ender med noget, der ligner en vældig flot, stor blomst-agtig ting, men ikke noget, jeg kan genkende fra billedet😉 Efter de 17 fm skal man så fortsætte til “den anden side af arbejdet”. Jeg ved ikke, hvad det betyder. Hvis det er umiddelbart på den anden side af de 17 fm, så har jeg ikke plads til 1 fm og 13 hstm. Der er noget helt grundlæægende, jeg ikke har forstået her. forståetkonstruktionen af


  9. Nej, det tænkte jeg nok🙂
    Jeg har kigget på billedet og prøvet igen. Det hjælper desværre ikke så meget.
    Jeg forstår simpelthen ikke, hvordan der skal hækles i bagsiden af opslagskæden – med mindre, jeg skal hækle baglæns😉
    Palmehuset overstiger desværre pt. mine evner. Jeg fatter populært sagt ikke en bjælde af det😀
    Et forslag: Hvis du hækler den igen på et tidspunkt, kunne du måske tage nogle billeder undervejs, sådan lidt trin-for-trin-agtigt.
    Tak for hjælpen🙂


  10. […] irsk hækling er udgangspunktet for opskrifterne Efterårsblad og Sildeben fra 3d-hækling og for Palmehuset fra Hovedstads. Jeg får rigtig mange spørgsmål til teknikken, og nu har jeg fundet en video, der […]


  11. Hej Sidsel,
    Jeg er rigtig glad for dit palmehusopskrift. Jeg er gået ned til en hæklenål 7 for at få et mere fast resultat. Jeg er i gang med mit nummer 2 tørklæde. Du skriver i opskriften at det får en bredde af 19 cm uden picot. Mine får en bredde af 25 cm, og jeg hækler ellers rimelig fast. Hvad gør jeg galt?


    • Hvis du bruger du det helt samme garn som i opskriften, må forklaringen være at du hækler løsere end mig eller at vi ikke måler helt på samme måde. Jeg har målt midt på. Hvis man i stedet måler fra spids til spids på samme række (lidt på skrå) bliver min bredde også ca. 25 cm. Så jeg tror ikke du hækler forkert, det er blot målet der kan forstås på flere måder🙂



Skriv et svar

