h1

Hæklede kjoler – Chin og Chan

5. februar 2013

Har lige holdt kursus for hæklenørder i weekenden. Tak for et superhyggeligt kursus allesammen! Her blev der nørdet godt igennem, men der blev også snakket om hæklede kjoler.
Jeg har hæklet 3 kjoler til mig selv gennem tiden, og selvom jeg har vist dem før på bloggen kan de være svære at finde, derfor får I dem lige igen.

lace dress sangild
Den ene er Lace dress af Lily Chin som gav mig mange grå hår, men som jeg til gengæld er meget glad for. Den tog mig meget lang tid at hækle, fordi jeg pillede den op et par gange. Jeg kunne simpelthen ikke ramme hæklefastheden og endte med at måtte graduere to størrelser ned under str 34 (nej, jeg bruger normalt 38, så det er kun hæklefastheden, der var noget galt med). Den er hæklet på nål 2 mm med Isagers bomuldsgarn (normale mennesker ville nok hækle den på en større nål, men som sagt prøvede jeg alt for at ramme hæklefastheden – sidenhen har jeg lært mig nogle tricks til at hækle strammere, men dem kendte jeg ikke dengang). Jeg udelod en del af bærestykket, fordi jeg alligevel altid vil bruge den med en bluse under.


sweet tea

De andre er to versioner af Sweat tea af Doris Chan fra bogen “Everyday crochet“. Jeg har blot forlænget den. Den ene er hæklet i hør og bliver bare smukkere efter hver vask. Den anden er hæklet i Silkbloom (udgået garn fra BC garn) og er dejlig, men fnulrer selvfølgelig en del.
Skøn bog iøvrigt (hvis man har god fantasi så man kan kan overse de grimme garner og den grimme styling og bare forestille sig hvordan modellerne kunne se ud), jeg har hæklet flere ting fra den.

Men altså Chin og Chan er nogle af de steder man kan finde opskrifter på hæklede kjoler. Jeg påtænker også at designe en hæklet kjole inden sommeren, men nu må vi se hvor meget jeg når. Der kommer også til at være en hæklet kjole til småpiger i min kommende bog med hæklet børnetøj. Det er selvfølgelig modellen: Anes anemoner🙂

4 kommentarer

  1. Selv tak for et super godt kursus. Jeg drømte om mælkedrengestriber og fastmaskeopslagning den efterfølgende nat – og det er ikke løgn! Nu er jeg dog havnet i et lille dilemma: jeg kan ikke beslutte mig for hvilken en af modellerne fra dine inspirerende bøger jeg skal starte med; jeg har lyst til at lave dem allesammen – lige med samme🙂


  2. Hej Hanna

    Det lyder som søde drømme🙂 Og skønt at du blev inspireret!


  3. Kære Sidsel,
    dine kjoler er så smukke og smukt udført. Men jeg GLÆDER mig t opskrifter på kjoler t stor og lille. Jeg har ledt og ledt.
    Og ja, Chans sans for garntyper såvel.som farver er ikke-eksisterende…. Har fået veritabelt grineflip over Every day crochet.
    Karen


  4. Hæ hæ, ja det er storslemt!!🙂



Skriv et svar

