h1

Efterårsblad, Sildeben og Palmehus – lær at hækle det irske blad

23. april 2013

Det traditionelle bladmønster fra irsk hækling er udgangspunktet for opskrifterne Efterårsblad og Sildeben fra 3d-hækling og for Palmehuset fra Hovedstads. Jeg får rigtig mange spørgsmål til teknikken, og nu har jeg fundet en video, der viser hvordan man kan hækle et irsk blad. Der er mange forskellige variationsmuligheder af det irske blad, men videoen giver i hvert fald en klar idé om, hvad det er jeg mener med “dobbeltrækker” og med at hækle på den anden side af opslagningskæden. Jeg håber det kan hjælpe!

7 kommentarer

  1. Hej Sidsel
    Videoen hjalp mig rigtig meget, og mit Palmehus er nu færdigt og ligger til tørre hjemme på stuegulvet 🙂 Det gik som en leg, da jeg først havde fanget princippet.


    • super! 🙂


  2. Kære Sidsel…godt nytår! Sidder med dit fine palmeblad og synes at mit bliver knapt så fint, fordi det buler i vendingen… Ifølge videoen skal man hækle ned i lænken som de 2 luftmasker danner i vendningen, men som jeg læser din opskrift skal man hækle NED i maskerne….? Giver det ene fremfor det andet en mere eller mindre ‘stram’ vending!? Ja, jeg kunne jo bare prøve begge udgaver, men har pillet op MANGE gange og tænkte at det måske bare kunne dampes på plads….men kan du mon opklare det for mig( da det trods alt irriterer lidt😊) Bedste hilsner, Mette


    • Du skal hækle OM luftmaskerne, altså ikke ind i maskerne, men ned i det store hul. Hvis det buler meget kan du evt. hækle en eller to luftmasker mere i vendingen. Det kan også skyldes at du hækler lidt stramt – der må du se på arbejdet om du synes det er for stift og så skifte til en større hæklenål. Meget kan klares med damp, men det er mest tilfredsstillende når man får den rigtigt med det samme 🙂


      • Tror jeg piller op og prøver igen 😊
        – Et eller andet sted har jeg set et af dine palmeblade foldet ud, så man kan se det i sin helhed…. Men jeg kan ikke finde tilbage til det sted på bloggen(!) kan du guide mig…!? Har lige brug for et billede…☺️


  3. Ok, fundet 😀 !!



Skriv en kommentar