h1

Knopper, bobler, ananas, puff

29. juli 2013

Kært barn har mange navne… men på et tidspunkt må man skære ind til benet og beslutte sig! Der er mange navne for de her særlige tykke masker, man kan hækle. Jeg selv har bestemt heller ikke været konsekvent – jeg har ofte brugt betegnelsen “bobler 1, 2 og 3” til de tre forskellige typer.
Men nu sidder jeg og oversætter en bog med hækleteknikker og på engelsk har de jo gode ord for de tre forskellige masker: Puff stitches, popcorns og bobbles (ufejlbarlige er de dog ikke, for der er ikke konsekvens i hvordan de bruges).
Og det må der da også være på dansk!
Indtil videre har jeg konsulteret min elskede “Jeg hækler selv” fra 1969, og her kunne jeg finde danske navne på puff stitches og bobbles, men ikke på popcorns.

Så indtil videre hedder de her hos mig:

1 – Ananas (puff stitches, bobbles) – de hækles ved at hækle flere halvstangmasker i samme maske og trække trådene op i den højde, der angives i opskriften.

2 – Knopper (bobbles, clusters, puff stitches) – de hækles ved at hækle en gruppe ufærdige masker, typisk stangmasker, i samme maske og så trække garnet gennem alle løkkerne til sidst.

3 – Popcorn (popcorn) – de hækles ved at hækle en gruppe masker, typisk stangmasker, i samme maske. Så tager man nålen ud af løkken, stikker den ind i første maske og trækker løkken igennem masken.

Men måske ligger du inde med andre navne på de tre typer? Lad høre🙂
De tre forskellige typer af gruppemasker har ret forskelligt udtryk og kan bruges til forskellige ting, så jeg synes det er herligt med flere navne. Nu er det bare at huske dem!

Min yndlingsmaske er nok ananasen, som jeg blandt andet har brugt i halsrøret på forsiden af Hæklede gaver.
forside gaver

2 kommentarer

  1. Åh, jamen så er det jo ikke mærkeligt, at jeg tit er blevet forvirret over, hvad der er hvad. Det slår mig, at jeg vist kun har lavet knopper (som jeg har kaldt puff stitches).

    “Jeg hækler selv” er også en total farvorit hos mig. Faktisk har den lært mig alt jeg kunne det første års tid. Ingen youtube. Bare mig og “Jeg hækler selv”: Det giver sig selv🙂


    • Der er da også tæt på alt i den bog – og så kompakt! Elsker den🙂



Skriv et svar

