Lær et barn at hækle

13. august 2013

Min datter Luna er 5 1/2 år og er så småt begyndt at hækle. Det svære for hende og de fleste andre børn jeg har forsøgt at lære at hækle, er ikke nålens bevægelse, men at holde garnspændingen. Derfor hækler vi indtil videre sammen, hvor jeg holder garnet og arbejdet med venstre hånd, og hun fører hæklenålen. Hun hækler rigtig pæne luftmasker, så pæne at hun har hæklet luftmasker også til nogle af de hæklede modeller jeg sender ud i verden (børnearbejde!)
Jeg fik min mand til at optage en lille video, så I kan se hvordan det foregår.

Herudover har vi forsøgt os med fingerstrik – det er jo dejligt nemt, når først man får det genopfrisket.
Jeg tror fingerstrik er et rigtig godt sted at begynde, når man skal lære børn at hækle eller strikke. Derigennem får man øvet sig i at bevæge garnet og får den der fornemmelse af løkker, der låser sig om hinanden.
Og hvorfor skal man så lære børn at hækle og strikke? Jo, se bare denne undersøgelse fra England. Det er bestemt ikke kun for at de skal kunne strikke huer til deres dukker eller tæpper til deres mor, når hun bliver gammel. De bliver også bedre mennesker af det!

Reklamer

5 kommentarer

  1. Haha hvor super – har lige delt artikel på face..:)

  2. Det er hun da godt nok skrap til. God idé med det ambitionsniveau!

  3. Fint med firehændig hækling.

  4. Min søn på 7 år viste interesse for min hækling med det tykke garn Hooked Zpagetti. Nu sidder han stolt og hækler fastmasker!
    Jeg tror, at det tykke garn gør aktiviteten nem at styre for de små hænder.