h1

Nordisk farveleg – kan du hjælpe?

8. oktober 2014

foto 2-2

Det der optager mig meget lige nu er teknikken “nordisk flerfarvehækling”. Jeg har undervist i det en hel del gange og efterhånden som jeg arbejder mere med det, bliver jeg mere og mere vild med det. Jeg har et par bøger om historien og teknikken – mest i andre nordiske lande, men leder med lys og lygte efter mere materiale – og er særligt interesseret i, hvad der kunne være af danske eksempler fra tidligere tider… måske kender nogen noget til danske museer eller samlinger, hvor de har sådan noget? Eller måske kender nogen til en person, der ved meget om nordisk flerfarvehækling?

Mest berømt er nok Korsnäs-trøjerne, hvor flerfarvehækling og strik bruges sammen. Det gjorde Lis Paludan også i en anden skøn bog (gæt årtiet!) 😉

foto-3

Derudover har jeg Maria Gullbergs nyeste bøger. Jeg vil være taknemmelig for alle de tips jeg kan få!

3 kommentarer

  1. Hej, Jeg har været til udstilling (for længe siden nu) i Kvindehuset på Gothersgade. Jeg ved at hende der har forretningen under kvindehuset havde lavet udstillingen og mange af de ting der blev vist har hun selv. Det var hovedsagligt en udstilling om hønsestrik men jeg blev selv inspirreret til “hønsehækling” men kan ikke huske om hun havde noget om hækling. Bruge det hvis du kan!
    Mvh.


  2. Rigtig god idé og spændende projekt. Har du kontaktet Lis Paludan direkte ? Hun er nok den, der ved mest om hækling her i landet.
    Glæder mig til at følge dit projekt.


    • God ide, det vil jeg gøre.



Skriv et svar

