h1

Bark cardigan – nu er opskriften klar!

10. april 2015

Sweateren Bark fra bogen Hækleværk er blevet ret populær, men mange har efterspurgt en cardigan-version. Og nu er den omsider klar. Jeg synes faktisk det er den smukkeste ting, jeg nogensinde har hæklet….

bark cardigan 4

Denne lange cardigan er skøn at putte sig i. Mohair-garnet og det åbne mønster gør at den føles let og samtidig varm. Her er den hæklet knælang, men da den hækles ovenfra og ned kan den nemt justeres til den ønskede længde.

Den hækles i ét stykke uden sammensyninger og er meget nemmere end den ser ud til.
I opskriften er der skriftlige instruktioner og diagrammer til de første rækker. Derudover er der trin for trin-fotovejledninger til hvordan man hækler reliefstangmasker og den særlige kædemaskekant, der forhindrer kanten forneden i at rulle.

bark cardigan1

bark cardigan2

Du kan købe den på Ravelry (direkte download) eller i min webshop til 50 kr.

<a href=”http://www.ravelry.com/purchase/sidsel-sangild-designs/268402″>buy now</a>

(Bemærk at lige i dag skal jeg ud at danse i aften, så køb den på Ravelry hvis du vil være sikker på at få den med det samme 😉

43 kommentarer

  1. den er fantastisk flot !!!


  2. Nurrhj den er fin! Når jeg bliver lidt dygtigere med nålen, så tror jeg at jeg vil gøre et forsøg! 🙂


  3. Hej Sidsel hvor lang laver man den kort i forhold til den lange? Er det angivet som vejledende i opskriften på den lange?
    Vh Helle


    • Hej Helle. Jeg droppede den mere taljerede korte version, fordi den ikke fungerede efter planen, da jeg satte knapper i. Så jeg vil sige at du altid kan hækle den i ønsket længde – da den hækles ovenfra og ned. Men den er så ikke taljeret.
      Mvh Sidsel


  4. Et spørgsmål til opskriften.
    Jeg når til række 20, så kløjs jeg i det. Jeg laver den i L. Men der står i opskriften at efter man har slået 29 lm op og har sprunget 42 lm over og lavet de 4 frst om rstm, så skal man gentage fra * til * og dermed starte med 5 lm. Men der opstår mit problem. Jeg når til at skulle starte med 1lm – men så er det jo at det er forkert. Og hvad skal jeg så stille op? Mon du kan hjælpe mig? Jeg tror ikke jeg ellers har lavet fejl!


    • Tror du har sprunget for mange eller for få m over – har svaret dig på Facebook 🙂


  5. Hej, er ved at hækle barkblusen, kanten forneden på blusen ruller, hvad kan jeg gøre ved det ??? Og hvad har jeg gjort forkert ???
    Vh Aase 😔


    • Du gør intet forkert – jeg har lagt hjælp ud på bloggen 🙂

      Mvh Sidsel


  6. Hej har prøvet at bestille opskrift på Bark cardigan har tastet dankort oplysninger ind kan du se om det er gået igennem . Mvh inge poulsen


    • Ikke endnu, så prøv igen 🙂


  7. […] var også måneden, hvor jeg færdiggjorde den skønne Bark Cardigan, lavet efter denne opskrift. Den er hæklet i en tråd Drops Alpaca og en tråd Drops Brushed Alpaca Silk, begge i støvet […]


  8. Hej, er helt vild med den skønne Bark Cardigan men kan ikke se om man kan få opskriften på dansk , vil rigtig gerne hækle den


    • Hej Grethe. Dejligt at du kan lide den 🙂 Ja du kan få den på dansk både på Ravelry og i min webshop sangild.bigcartel.com
      Mvh Sidsel


  9. Virkelig flot! Jeg regner med at købe opskriften, men vil lige først spørge, om du vil fortælle, hvilket garn, der er brugt samt hvor meget? Jeg kunne nemlig godt tænke mig at vide, hvad den kommer til at koste mig.

    Vh Kristina


    • Hej, jeg kan se den går til XL – nu er jeg en str. XXL – er det nemt at forstørre (i omkreds) opskriften?

      vh
      Anja


      • Hej Anja. Jeg ved at der er flere, der har gjort det. Det kommer nok an på hvor erfaren man er. Mønsterrapporten er ret stor – det vil nok være noget med at tilføje en rapport på hvert forstykke og to på ryggen og så lave noget fikumdik, så halsåbningen ikke bliver for stor (et par omgange med almindelige udtagninger i reliefstangmasker inden mønsteret går i gang). Mvh Sidsel


  10. Garn: New Zealand Lammeuld 300 m/50 g + Tilia (kidmohair og silke) 195 m/25 g, begge fra Filcolana. Der hækles med de to garner holdt sammen.
    Den viste cardigan er hæklet med NZ lammeuld fv. 950 og Tilia fv. 101

    Garnforbrug:
    New Zealand Lammeuld Tilia
    S 250 g 200 g
    M 300 g 200 g
    L 300 g 200 g
    XL 350 g 250 g

    Og så kommer det jo også an på hvilken længde du hækler den 🙂
    Mvh Sidsel


    • Og mange har erstattet Tilia med en kidmohair, der er billigere.


      • Mange tak for svar! Nu har jeg søgt lidt på Tilia vs. kidmohair, og jeg kan godt se, at sidstnævnte er noget billigere. Skal det garn, jeg erstatter Tilia med, have samme løbelængde som Tilia, for at det kan lykkes for mig? Eller hvordan fungerer det?


      • Ja i hvert fald tæt på, behøver ikke at være præcis den samme 🙂


  11. Hej Sidsel 😊
    Jeg er kommet til omg 20 og laver den i str. S.. Men jeg kan ikke få maskeantallet til at passe.. Jeg har lavet de 25 lm og derefter sprunget 36 masker over.. Men jeg kan ikke få det til at passe med jeg skal springe 36 over igen når jeg har lavet de sidste 25 lm..
    Skal jeg tælle lm med i mellem de rstm ?
    Mvh Lotte


    • Hej Lotte. Nemlig, luftmaskerne skal også tælles med 🙂
      Mvh Sidsel


  12. Hej Sidsel
    Jeg sidder med din opskrift på bark cardigan og dette er mit første beklædnings projekt og jeg er virkelig udfordret efter jeg har afsluttet række 21.
    Du skriver at jeg skal fortsætte det etablerede mønster, indtil række 71 – MEN jeg kunne godt ønske mig, at der så i opskriften stod, hvilke rækker jeg skulle hækle i hvilke rækkefølge
    Dvs feks fra række 10-19 og række 4-10
    Håber du kan hjælpe mig 🙂
    Mvh Vicki


    • Hej Vicki
      Sejt at det er dit første beklædningsprojekt.
      Du skal hækle 10-19. rk, og derefter gentage 8-19. rk
      Håber du bliver glad for den. 🙂
      Mvh Sidsel


      • Hej igen og tak for svar 🙂
        Dvs at efter jeg er færdig med række 21, starter jeg op på række 10-19 og derefter 8-19
        Og igen række 10-19 ?
        😃


      • Hej igen

        Nej det er sådan her:
        Først 10.-19. rk én gang
        Derefter gentages 8.-19. rk

        Mvh Sidsel


  13. Hej Sidsel, tusind tak for din fine opskrift. Jeg har nu også fået hæklet en cardigan – og jeg er bare så glad for den! jeg hæklede den i DROPS Kid Silk natural og Geilsk tynd uld kaffe latte. Nu er jeg klar til de kolde vinterdage!
    Mvh. Ditte


    • Hej Ditte. Hvor er det dejligt at høre! God fornøjelse med den. Jeg bruger begge mine rigtig meget 🙂
      Mvh Sidsel


  14. Hjælp søges hos dygtige Sissel
    Var til dit kursus i Randers for hæklenørder. Der viste du os en metode til at starte med 2 farver som kunne være rigtig flot til bark. Nu er jeg færdig med at lave julegaver og skulle i sving med noget til MIG, men kan ikke huske hvordan det lige var det der med de 2 farver. Det står ikke beskrevet i det kompendie vi fik udleveret. Kan jeg finde video ? Eller anden hjælp?
    Mvh
    En frustreret uldhjerne


    • Haha ja det går jo ikke. Jeg skal se om jeg kan få lavet en video af det eller noget her i juledagene. God jul!


  15. Hej. Jeg kan ikke tåle uld mod min hud. Så klør det helt vildt. Kan du anbefale noget andet lækkert blødt garn jeg kunne bruge? Synes din cardigan ser rigtig lækker ud og kunne godt tænke mig at forsøge at lave den.


    • Hej Pia. Jeg har set nogle der har hæklet den i en kort variant i bomuld, men i lang vil jeg nok anbefale en eller anden form for dyrefibre eller alternativt kunstfibre. Kan du tåle alpaka eller lamauld? Mvh Sidsel


  16. hej Sidsel. Det er virkelig en fed cardigan! Jeg vil rigtig gerne lave den, men tænker umiddelbart at jeg vil nøjes med én garntype – den newzealandske lammeuld. Mit spørgsmål er derfor, om jeg bør hækle med to tråde så, eller hækle med én tråd og så gå en størrelse eller to op? jeg er normalt en størrelse small 🙂
    På forhånd tusind tak for dit gode råd.
    Dbh. Simone


    • Du skal nok hækle med to tråde, den er ret tynd. Eller prøve at hækle en str. large, men jeg kan ikke garantere for resultatet! Evt prøv en uld der er lidt tykkere. Jeg er spændt på resultatet! Mvh Sidsel


  17. Hej Sidsel. Jeg har nu købt garn og det kribler i fingrene for at komme i gang 🙂 Jeg har set flere har lavet en ribkant i halsen – vil du mene, at det er bedst at lave den først eller samle masker op og lave den til sidst? Jeg tager gerne imod tips, hvis den skal laves først:-) På forhånd tak!
    Mvh. Dorte


    • God idé – jeg har ikke selv set det, men en god strategi er at hækle fm-rib – hækl det samme antal rækker, som der ellers skulle slås lm op og hækl 1. række med 1 stm i hver rækkeende.

      Man burde selvfølgelig nok lave hstm-rib, så det passer med forkanterne. Så skal der måske bare 3 m til 2 rækkeender for at det stemmer. Afhængig af hvordan ribkanten skal sidde…

      Og jeg vil rigtig gerne se det 🙂 Er så nysgerrig…


  18. Hej.
    Jeg har tidligere forsøgt mig med denne opskrift, men havde for lidt garn. Nu vil jeg gerne prøve igen, men vil ikke ende med at trevle det hele op igen, fordi jeg løber tør for garn. Jeg kan kun finde mængde garn angivet i gram, men det varierer jo og jeg hækler ikke i de angivne garner.
    Vil du angive løbelængde (antal meter garn) jeg skal bruge for at hækle cardiganen i str. M og i samme længde som den på billedet? Jeg regner nemlig med at købe garn med farveskift, så det er lidt kritisk at jeg køber nok 🙂
    Venlig hilsen
    Terese


    • Hej Terese. Du kan regne ud hvor mange meter jeg har brugt af originalgarnet ved at se på løbelængden og antal gram der er brugt. Det kan give dig en ide om hvor meget du skal bruge – deltag også gerne i facebookgruppen “barkcardigan og -trøje” hvor folk er meget søde til at hjælpe.
      Mvh Sidsel


      • Hej. Åh ja, ups, jeg kan se bare skulle have regnet, undskyld ulejligheden og tak for hjælpen -og tip om facebookgruppen 🙂 God dag!


  19. Hvilken størrelse hæklenål har du brugt?
    Mvh Nanna


    • De fleste bruger et sted mellem 5 og 7 mm 🙂


  20. Hej Sidsel.

    Er meget interesseret i at prøve fin opskrift, men skal lige høre om nogle ting først 🙂

    Jeg har en del DROPS Lave garn som jeg har lavet til totråds som jeg gerne vil bruge. Det er super fint og en lille størrelse A garn. Er det muligt at lave opskriften med dette garn? Derudover så vil jeg høre hvor nemt det er at forstørre opskriften til en større størrelse?

    Mvh
    Ann Christina


    • Hej Ann Christina. Jeg vil bestemt mene at du kan lave cardiganen med det garn – inden du går i gang med trøjen hækler du en prøve (beskrevet i opskriften) så kan du se om garnet fungerer som du ønsker. Du kan få hjælp til at forstørre over XL i facebookgruppen “Barkcardigan og -trøje”. Folk har gjort det på mange forskellige måder 🙂
      Mvh Sidsel



Skriv et svar

