h1

Opskrift på spiraler

4. december 2007

På min gamle blog var der nogle, der efterspurgte opskriften på det sekskantede spiral-motiv. Nu har jeg endelig fået taget mig sammen til at få det skrevet ned, så værsgo:

Spiral

5 lm hækles sm til en ring med 1 km

1. omg: *6 lm, 1 fm omkring ringen* gentag fra * til * 5 gange (ialt 6 buer og 6 fm)

2. omg: 1 km i hver af de første 3 lm i den første bue * 4 lm, 1 fm i den næste bue* Gentag fra * til * omg. rundt.

3. omg: *4 lm, 2 fm i den første bue, 1 fm i den følgende fm*. Gentag fra * til * 5 gange til.

4. omg: * 4 lm, 2 fm i den første bue, 1 fm i hver af de følgende 2 fm*. Gentag fra * til * 5 gange til.

5. omg: *4 lm, 2 fm i den første bue, 1 fm i hver af de følgende 3 fm*. Gentag fra * til * 5 gange til.

6. omg: *4 lm, 2 fm i den første bue, 1 fm i hver af de følgende 4 fm*. Gentag fra * til * 5 gange til.

Fortsæt på denne måde med at hækle 1 fm mere mellem buerne på hver følgende omgang. På den 10., 11., 12. og 13. omgang hækles 5 lm i hver bue i stedet for 4 lm. Slut af efter den 13. omg. Så er der i alt 13 fm i hvert mellemrum.

Montering: Sekskanterne samles ved at sy fastmaskerne (og kun fastmaskerne!) sammen mellem de enkelte motiver. Man kan hækle eller sy dem sammen efter smag, men gør det fra vrangsiden. Hvad man vil gøre ved kanten er op til en selv, der har jeg endnu ikke udviklet en rigtigt god løsning. Men vil gerne høre om det hvis du gør 🙂

Det første motiv man laver tager lang tid, fordi man lige skal forstå systemet, men derefter er det faktisk legende let! Motivet kan laves i al slags garn og det vil selvfølgelig afhænge af garnet hvor mange motiver, der går til fx et sjal. Jeg har lavet et sjal i tykt uldgarn, hvor jeg lavede omkring 20 motiver (som jeg desværre glemte i toget), og jeg har gang i noget med noget meget tyndt bomuldsgarn, hvor jeg ender med at skulle hækle op mod 100 motiver, hvis jeg en dag får mig taget sammen.

Spiralkjole
spiralsjal.png

15 kommentarer

  1. Hej Sidsel,

    Jeg synes denne lille spiral er helt fantastisk, ja jeg er helt vild med at lave den, på min blog kan du se hvad jeg lige nu nørkler med og det indfatter denne lille spiral.
    Og så vil jeg lige sige tillykke med din nye bog, glæder mig til at kunne bladre i den.

    Med Venlig hilsen
    Trine


  2. Hurra, hvor fedt med den her opskrift. jeg glæder mig allerede til jeg skal igen med nålen.


  3. Stor var min jubel i forgårs da jeg så din fantastiske spiral 🙂 har strikket dem i alle udformninger, så denne hæklede version var jo lige sagen. Men men MEN den vil ikke som jeg vil!! Den ligner uværgelig en hullet mormorgrydelap 😦 Bevares stadig lidt spiral over den, men slet ikke den stærkt snoede som din. Hvad gør jeg dog galt? Har læst på opskriften her på bloggen og forsøgsvis også ændret lidt i den, det gav et bedre resultat men stadig langt fra. Findes der foto’s af de første 5 omgange? Jeg er sikker på at det er dér det går galt. Jeg plejer at trævle op ved 6. runde 😉 Hi Hi


  4. Jeg har desværre ikke et foto af de første 5 omgange. Jeg ved sørme ikke hvad det kan være… Har du hæklet videre end 6. runde? Måske er den bare lidt grim i starten, det er så lang tid siden at jeg slet ikke kan huske det. Hm, det kan være jeg skulle hækle den igen, for nu bliver jeg jo nysgerrig… 🙂 Hvis jeg får det gjort, skal jeg nok lægge et foto ud.

    Mvh Sidsel


    • Jeg hækler videre og når jeg når over 6 runder;-) sender jeg et foto (Kan man det?) Så via Sommerfuglen at du kommer herover på onsdag, tænker at melde mig på selvom der er et stykke vej vestsjælland 🙂 Men din bog er virkelig spændende, og jeg er nok en erfaren strikker, bare ikke en hækler:-(( Hmmm min spiral venter 😉 Tak for svar 😀


  5. Lyder hyggeligt, håber vi ses onsdag 🙂 Tag bare spiralen med, hvis det er, så kan vi evt lave en 3d version 🙂
    Du kan evt sende foto til min mail: sidsels (snabela) gmail.com


  6. Hej Sidsel
    Jeg er også helt vild med dit mønster, men kan heller ikke få det til at ligne noget a la det du har lavet…. hmm. Har forsøgt flere gange og hver gang bliver det lidt som en slags blomst. 😦 Øv


    • Hej Tina. Det kunne tyde på at du hækler for stramt – prøv med en hæklenål der er 2-3 numre større, måske bliver den så flad. 🙂


  7. Gik ind på denne hjemmeside der linker til dig http://dorthes-hjoerne.blogspot.dk/2012/02/krea-krise-afvrget.html , kunne se mønsteret lidt større og derved gennemskue opskriften. Skal vidst bare arbejde lidt på hækle fastheden… så den kan blive flad.


  8. Kan man i princippet ikke lave en stor spiral og bruge som et mindre tæppe fx? Hvis blot man husker at øge buen med en luftmaske for hver tiende runde? Nogen der har prøvet det?


    • Helt sikkert! Jeg tror nu nok også jeg ville øge med nogle flere fastmasker i stedet for alt for lange lm-buer – ellers kan det blive et lige lovlig åbent tæppe. Jeg har set nogle små tæpper i nogenlunde dette mønster – og sjælevarmere.


  9. I don’t remember how I stumbled on this pattern, but I enjoyed making it.
    I’m not aware of a translation in English somewhere, so here goes:

    1. Chain 5, slip stitch to form a ring (or 6 single chains in a magic ring, slip stitch to close).

    2. *Chain 6, sc in next sc of round 1*, repeat 5 times, chain 3, double crochet into last sc of round 1.
    (the original pattern says repeat 6 times and then slip stitch up to the middle of the first chain-6 space)

    3. *chain 4, sc in the next chain-6space* repeat 5 times, chain 4

    4. *sc in next chain-4 space two times, sc in the sc of round 3* repeat 5 times, chain 4

    5. *sc in next chain-4 space two times, sc in first sc, sc in second sc, skip next sc* repeat 5 times, chain 4

    6. *sc in next chain-4 space two times, sc in first sc, sc in second sc, sc in third sc, skip next sc* repeat 5 times, chain 4

    The pattern of increase should be clear by now.
    Two SC in every chain-4 space, sc in all of the sc of the previous row except the last one before the next chain-4 space.

    Starting from the row where you have 8 sc in each section, make chain-5 spaces.


  10. Hej Sidsel
    Jeg er også helt vild med det spiralmønster. Har du måske nogen tips til hvad man kan bruge det til? Sjaler er oplagt, men det får jeg ikke rigtig brugt. Kan man lave andet tøj af det? Jeg synes det er lidt svært da man jo ikke bare kan tage ind og ud for at lave facon, hvis du forstår hvad jeg mener. Er der nogen af dine bøger/købeopskrifter, hvor spiralmønsteret er brugt?


    • Hej Lisa. Jeg har brugt det i en hue og et par pulsvarmere i bogen “Hovedstads” og jeg har set det brugt til toppe/kjoler, men har endnu ikke lavet en opskrift til det. 🙂


      • Mange tak for super-hurtigt svar! Jeg tror jeg vil forsøge at få det til at blive til en top. Du har vel ikke link til billeder af de toppe/kjoler du har set? Så der er lidt at gå ud fra… 🙂



Skriv en kommentar