h1

Hæklevideo: Lær en ny måde at slå op på

8. november 2011

Har lavet en lille video om, hvordan man slår fm og stm op direkte uden at hækle en lang luftmaskekæde først. Er det nu smart? Ja for fa’n! Kanten bliver mere elastisk, og det er også smart, hvis man fx skal hækle noget efter mål, da denne opslagning giver et meget bedre billede af arbejdets færdige bredde end en luftmaskekæde gør. Luftmaskekæden er altid for stram og kan være besværlig at hækle ned i.

Denne opslagningsmåde kaldes “foundation single crochet” på amerikansk og “fdc” i britisk terminologi.

Brug den i de opskrifter hvor der står:

Slå xxx (en hulens masse!) lm op

1: Hækl en fm i 2. m fra nålen og rækken ud.

Erstat dette med: Slå xxx-1 fm op!

15 kommentarer

  1. Tak for det gode tip. Det kendte jeg ikke, og det vil jeg helt sikkert prøve.


  2. Det var saftsusme smart , Sidsel 🙂


  3. Det er SÅ smart!

    Og nemt.

    Du er genial.


  4. Dejligt at I kan bruge det! 🙂


  5. Har ikke brugt andet, siden jeg var på dit 3D-hæklekursus – det er genialt! Det bliver kun til gammeldags lyseduge og den slags, at jeg vil bruge alm. lm-opslagning fremover. Har dog konstateret, at selv om jeg hækler ret fast, bliver denne type opslagning ret løs, så jeg eksperimenterer aktuelt med bruge en tyndere nål til opslagningen end til resten af arbejdet.


  6. God ide, Lone. Det er jo præcis det modsatte, man normalt anbefaler med alm luftmaskeopslagning. 🙂 Mine opslagninger bliver også lidt løse.


  7. Ej hvor cool, god video du har lavet. Nu sidder jeg lige og øver, mens jeg overvejer at tage 3-D hækling med mig hjem, næste gang jeg er i Rasmilla. For den der hals-ting, den skal være mit hækle projekt no1


  8. Skal du derud i dag? Så guider jeg dig gerne igennem 🙂


  9. […] passer med rk. 2. Du skal slå 80 lm op i stedet, eller for at gøre det endnu nemmere for dig selv slå 80 fm op som vist her og spring række 1 over. Hvis du ikke har lyst til at kaste dig ud i denne opslagning, så gør i […]


  10. Takk for tipset, Sidsel. Så slipper jeg å klippe opp neste gang 😉


    • nemlig! Selvom det nu ser meget godt ud med det lille opklip 🙂


  11. Det er bare fantastisk , gør noget for ens hækletøj , tak.


  12. Hej kan det også lade sige gøre hvis man f.eks skal lave den 1. rk som 4stm og et hul og 4 stm og et hul??? venlig hilsen Hanne


  13. Tjoo, jeg tror “hullet” (du tænker lm, ikke?) kommer til at sidde et forkert sted, men det må komme an på en prøve 🙂


  14. Dejligt! Super smart metode, tak 🙂



Skriv en kommentar